Årets glöggnyhet - starkvinsglögg pepprad med chili

Årets glöggnyhet - starkvinsglögg pepprad med chili

Den 1 november introduceras den nya svenska glöggserien Ripa på Systembolaget. Ripa är en modern glögg gjort på ett italienskt kvalitetsvin tillverkat enligt samma princip som för amarone. Exklusivt för julen 2011 lanseras Ripa i en Starkvinsglögg med smak av Peppar & Chili i begränsad upplaga.

Årets glöggnyhet för julen 2011 heter Ripa Starkvinsglögg med smak av Peppar & Chili. Glöggen från Ripa bygger på ett basvin med passito - ett italienskt kvalitetsvin där druvorna har fått torka något efter skörden för en ökad koncentration och sötma. Tekniken för att göra ett passitovin är det samma som för det populära vinet amarone. För vinet i Ripa används de klassiska italienska druvsorterna Sangiovese och Montepulciano.

– Vi ville skapa en glögg där basvinet faktiskt bidrar till smaken och komplexiteten i stället för att döljas i kryddningen. Genom att använda ett vin med passitobas får Ripa en naturlig smakrikedom som förstärker karaktären i glöggen. Smakerna peppar och chili går förvånansvärt väl ihop med de svenska traditionella glöggkryddorna vilket skapar en modern och läcker glögg, säger Sören Sörensen, utvecklingsansvarig för Ripa.

Smaksättningen i glöggen består av de klassiska glöggkryddorna så som kanel, ingefära, kryddnejlika, kardemumma, pomerans och kryddpeppar. De gifter sig väl med årets smak av peppar och chili som bland annat kommer ifrån jalapenos. Genom att använda ett fylligt basvin med amaronekaraktär får Ripa en påtagligt rik och komplex smak trots en rejält lägre sockerhalt.

– Ripa Starkvinsglögg med smak av Peppar & Chili passar mycket bra till klassikern med blåmögelost på pepparkaka. Den går även väl till smakrikare anrättningar så som dadlar lindande i bacon och kraftiga hårdostar, berättar Sören Sörensen.

Ripa Starkvinsglögg med smak av Peppar & Chili släpps den 1 november och finns endast tillgänglig under julen 2011. Priset är 69 kronor för 500 ml och varunumret 96009-02. Alkoholhalten är 14,5%.

För frågor kring produktionen av Ripa glögg kontakta:

Sören Sörensen, Utvecklingsansvarig av Ripa
E-post: soren@galatea.se

För mer bildmaterial och övrig information kontakta:

Irene Adnell, Brand Manager
E-post: irene@galatea.se

Galatea, Skandinaviens ledande ölimportör.