Bärnstensbrygd från S:t Eriks Bryggeri i sommar

Lagom till sommaren kommer S:t Eriks Bryggeri med en frisk och smakrik mikrobryggd Amber Ale. Ölet som är mycket populärt på den amerikanska västkusten har fått sitt namn efter sitt bärnstensfärgade utseende. S:t Eriks Amber Ale passar perfekt till allt från spanska tapas till lata eftermiddagar i trädgården.

1 juni kommer mikrobryggda S:t Eriks Amber Ale till Systembolagets ordinarie sortiment. En Amber Ale kan liknas vid en något mörkare och smakrikare Pale Ale med tydliga rostade toner. Namnet Amber betyder bärnsten på engelska och är en referens till den röda kopparfärgen på ölet.

Bakom S:t Eriks Amber Ale står den ständigt aktuella mästerbryggaren Jessica Heidrich. I april tilldelades hon exempelvis - som första mottagare någonsin - ett stipendium av Pink Boot Society för att studera ölbryggning på ansedda Siebel Institut of Technology i Chicago. Pink Boot Society är en internationell organisation som består av kvinnor i ölbranschen.

S:t Eriks Amber Ale är bryggt på speciell torrostad karamellmalt för den klassiska färgen och smaken. Det ger ölet en stor torrostad maltaromatisk doft och smak. Humlesorterna består av tre höga C med Centennial, Citra och Cascade som alla är typiska för den amerikanska västkusten. Alkoholhalten är trots den stora smaken endast 4,5 procent.

– Jag tycker om att brygga karaktärsfyllda öl med låg alkoholhalt då stora öl inte behöver vara synonymt med alkoholbomber, säger Jessica Heidrich, Head Brewer på S:t Eriks Bryggeri. Det finns däremot en utmaning i att brygga Amber Ale då den rostade malten lätt kan göra ölet torrt, trist och dammig. När man väl lyckas kommer dock en belöning i utsökta toner av nötter och rostade kaksmulor.

S:t Eriks Amber Ale är en ”all-day-ale” som passar utmärkt till allt från trädgårdspyssel i eftermiddagssolen till spanska tapas som pimientos de patron, det vill säga små stekta gröna paprikor med olivolja och havssalt. Ölet är även perfekt till sommarens grillkvällar. Speciellt under den härliga väntan på att kolen ska brinna ut och skapa den perfekta glödbädden.

S:t Eriks Easter Amber Ale lanseras i ordinarie sortimentet den 1 juni. Ölet har 4,5 procent alkohol och tappas på bryggeriets vackra 33cl flaska för 15:90 kronor. Artikelnumret är 1414-03.

Jessica Heidrich, Head Brewer S:t Eriks Bryggeri
Tel: + 46 70 40 39 740