Brave Navigator är en ny spiced rum

Brave Navigator är en ny spiced rum

2 april lanseras Brave Navigator - en helt ny spiced rum på Systembolaget. Namnet på den nya kryddade karibiska rommen är en hyllning till 1700-talets kvinnliga piratlegender. Smaksatt rom är idag ett av världens mest sålda spritsegment.

Historien bakom Brave Navigator härstammar från 1700-talets kvinnliga piratlegender, verksamma i farvattnen i Karibien. Mest kända är förmodligen Anne Bonny och Mary Read, två pirater som framgångsrikt kapade handelsfartyg runt Bahamas och Jamaica. Brave Navigator är precis som sina föregångare en modig utmanare och namnet kommer från hennes speciella förmåga att navigera genom förrädiska sund och passager.

Sedan 1700-talet har rom varit ett av världens mest spridda och sålda destillat. Under 2000-talet har spiced rum (eller spiced spirit, vilket den måste kallas om den är under 40 procent) blivit otroligt populärt och är idag en av världens mest sålda och snabbast växande spritsegment. Brave Navigator är tillverkad enbart på Jamaikansk rom av högsta kvalitet som blandats med kryddor och aromer till en perfekt balans. Doften är kryddig med toner av vanilj, apelsin, banan och arrak. Smaken är harmonisk med apelsin, örter, kryddor, vanilj, honung och en touch arrak.

Det mest klassiska sättet att avnjuta Brave Navigator är tillsammans med Cola i ett glas med rejält med is toppat av en limeklyfta. Brave Navigator passar även riktigt bra med Ginger Ale.

En läskande sommardrink är Navigator Daiquiri som består av 4 delar Brave Navigator, 3 delar limejuice och en del sockerlag. Ingredienserna skakas i en shaker med is och silas ner i ett daiquiriglas som dekoreras med en limeskiva. Finns det jordgubbar till hands är en Strawberry Daiquire på Brave Navigator ytterligare en god drink till sommaren. Då ersätts en del limejuice med en näve jordgubbar som mixas och sedan hälls i ett daiquriglas som toppas med jordgubbar. Brave Navigator kan självklart även avnjutas på helt egen hand, så som både Anne Bonny och Mary Read hade gjort.

Brave Navigator lanseras på Systembolaget den 2 april och kommer i en 70 cl flaska för 209 kronor med artikelnummer: 378-01.

Dan Samson, Brand Manager för Brave Navigator i Sverige
E-post: dan@galatea.se