BUDVAR SAMARBETAR MED MIKKELLER OCH BRYGGER EN BANBRYTANDE LAGER I TJECKISK STIL

Tjeckiens nationella bryggeri Budvar ingår ett samarbete med det kultförklarade danska hantverksbryggeriet Mikkeller. Tillsammans skapar de lagern ”Year of the Lager”, där traditionella tjeckiska bryggmetoder och ingredienser står i fokus.

Under året har Budvar introducerat en rad redan ikoniska samarbeten med likasinnade passionerade bryggerier såsom Thornbridge i Storbritannien (Czech Mates) och Berlins BRLO (OK, Czech!). Dessa samarbeten syftar till att sprida uppskattning för varsamt bryggd tjeckisk lager, och att dela med sig av Budvars oöverträffade kunskap och innovativa anda när det kommer till att brygga öl. ”Year of the lager”, en lansering i samarbete med Mikkeller, finns tillgänglig på utvalda marknader från och med den 9:e oktober.

”Year of the lager” är resultatet av två världsledande bryggeriers vision. Både Budvar och Mikkeller är dedikerade till att brygga förstklassig öl, med en förkärlek till lager, på de bästa ingredienserna. Med sina 4,6 % har ”Year of the Lager” den arom, skarpa smak och balans som kännetecknar en klassisk lager i tjeckisk stil. Det världsberömda och innovativa Köpenhamns-bryggeriet Mikkeller, som har legat i framkant av hantverksölscenen sedan 2006, genomsyrar samarbetet med sin förpackningsdesign.

Namnet Year of the Lager syftar till ett löpande skämt som Mikkellers grundare Mikkel Bjergsø har haft med sitt bryggteam varje nyårsafton sedan 2018 - att följande år skulle vara året då världen började uppskatta ordentligt bryggd och mogen lager. Att det skulle vara ”lageråret”. Samarbetet ska ge en ökad uppskattning för korrekt bryggd lager. Budvar har med sina långa traditioner bryggt lager på samma sätt och på samma plats sedan 1895.

Samarbetet mellan Budvar och Mikkeller innebär att Året För Lager äntligen är här.

Den ökänt ”krävande” grundaren av Mikkeller, Mikkel Borg Bjergsø, med sin höga standard, har bryggt tusentals öl under sin tid som bryggare, är särskilt entusiastisk över Year of the Lager.

- Budvar är kanske det mest ikoniska lagerbryggeriet i världen. Att bli inbjuden av ett av de sista statligt ägda bryggerierna, från lagerns hemland Tjeckien, är ett stort erkännande av vad Mikkeller har gjort för öl under de senaste 17–18 åren, och kanske särskilt de senaste fyra till fem åren med vårt fokus på kvalitetslager. Samarbetet med Budvar, betyder att året för lager äntligen är här! Den traditionella tjeckiska bryggmetoden med avkok och långsam mognad kompletterar den tyska malten och Saaz-humlen, samtidigt som Budvars gamla jäststammar ger den karaktäristiska rena och balanserade tjeckiska profilen, säger Mikkel Borg Bjergsø, grundare Mikkeller.

MIKKELLER

Undersökningar visar att hantverkslager växer snabbare än någon annan ölstil, och Year of the Lager, är en lager som ska vara med och höja standarden ytterligare. Year of the Lager är den tredje releasen i Budvars partnerskapprogram. Tidigare samarbeten inkluderar Thornbridge i Storbritannien (Czech Mates) och Berlins BRLO (OK, Czeck!). Projektet lanserades för att sprida uppskattning för korrekt bryggd lager i tjeckisk stil och dela Budvars oöverträffade kunskap och innovation när det kommer till att brygga öl.

- När jag tänker på Mikkeller är det första jag tänker på äkta passion för att brygga utmärkt öl. Sedan tänker jag på den spännande variationen av ölstilar de skapar, säger Adam Brož, Budvar’s Brewmaster. Year of the lager lanseras i limiterad upplaga om 440 ml sexpack i Systembolagets beställningssortiment den 9:e oktober samt på fat på utvalda krogar runtom i Sverige.
Pris 29,90 kr/ st.

- Vi gav oss ut på en resa för att sprida våra tjeckiska bryggstandarder till världen. Vi vill dela vår kunskap med andra bryggare, men vi lärde oss så mycket själva. Vi vill att alla ska kunna njuta av lager på det sätt vi tror att det ska vara, var de än är i världen. Och detta är bara början, säger Radim Zvánovec, Budvars globala ambassadör.

budweiserbudvar.com
mikkeller.com