Exklusiv Duvel får Sverigepremiär

Exklusiv Duvel får Sverigepremiär

Duvel Single har funnits tillgänglig hos utvalda restauranger och barer i USA och Storbritannien sedan 2009. Från 1 juli erbjuds den genom Galatea Spirits AB även för restaurangkunder i Sverige, det tredje exportlandet för det exklusiva fatölet.

Duvel Single är en extra frisk variant av den traditionella Duvel och har blivit ett mycket omtyckt sällskapsöl tack vare sin krispiga karaktär och typiska Duvelsmak, till en något lägre alkoholstyrka (6,8 %).

En förklaring till succén är ölets berikande med en tredje humlesort, Citra. På samma sätt som för den berömda specialutgåvan Duvel Triple Hop torrhumlas Duvel Single i lagertankarna för att ge ytterligare aromatiska och fruktiga toner.

Den andra skillnaden mot vanliga Duvel är en lätt disighet i färgen från den speciella efterjäsningen på faten, vilket ger en fylligare smak trots den minskade alkoholstyrkan.

Fakta:
PRODUCENT: Brouwerij Duvel Moortgat
LAND: Belgien
STIL: Belgisk blond ale
FÄRG: Disigt gyllengul
RÅVAROR: Kornmalt, dextros, Saaz-, Styrian Goldings- och Citra-humle
ALKOHOLHALT: 6,8 %
ART NR: 71436-20 (fat, 20 liter)

För mer info kontakta:
Marc Eysermans,