Första ölet från Mathias Dahlgren och Jessica Heidrich

19 april lanseras det första ölet i samarbetet mellan kocken och krögaren Mathias Dahlgren och bryggaren Jessica Heidrich. S:t Eriks & Mathias Dahlgren #1 Enbär är en friskt humlad lager kryddad med enbär.

S:t Eriks & Mathias Dahlgren #1 Enbär är det första ölet i Mathias Dahlgrens bryggsamarbete med Jessica Heidrich och hyllade S:t Eriks Bryggeri i Sigtuna. Tillsammans planerar de en gemensam serie öl utifrån Mathias Dahlgrens filosofi om det naturliga köket som handlar om att framhäva varje enskild råvaras fulla potential. Genom samarbetet sätter Mathias Dahlgren för första gången sitt namn på en produkt.

– Jag gillar öl, både som törstsläckare och till maten. Det är en viktig del av vårt gastronomiska kulturarv och ingen dryck passar bättre till det traditionella svenska kökets smaker. Med Jessica har jag hittat rätt person för att inleda en innovationsprocess. Vi talar samma språk om råvarorna och smakerna i ölen, precis som när jag talar med kockarna i köket då vi skapar nya maträtter. Vår gemensamma ambition är att förenkla smakerna, renodla och lyfta fram det bästa i varje enskild råvara, säger Mathias Dahlgren.

Det första ölet i mötet med Jessica Heidrich är ett friskt lageröl med ren smak av enbär som matchas av den uppiggande Cascade humlen. Enligt Mathias passar ölet lika bra direkt ur flaskan i den vedeldade bastun som i ett elegant dryckesglas till svenska delikatesser som löjrom, röding, havskräftor och tartar på viltkött.

– Det finns naturliga grapefruktiga aromer och smaker i Cascadehumlen som perfekt framhäver de lätta, läckra och fräscha tonerna från enbären, säger Jessica Heidrich. Det är otroligt inspirerande att arbeta med Mathias Dahlgren och tillsammans få skapa nya upplevelser. Öl är en fantastisk måltidsdryck som vi båda vill lyfta fram, samtidigt som vi får förmedla vår stora kärlek till smak och doft. Med #1 Enbär har vi skapat ölvärldens motsvarighet till en elegant Gin & Tonic eller en Dry Martini med citrustwist.

Försäljningen av S:t Eriks & Mathias Dahlgren #1 Enbär sker på Mathias Dahlgrens restauranger Matbaren och Matsalen 17 april samt genom Systembolagets beställningssortiment 19 april. Alkoholhalten är 5 procent och priset 19:90 kronor för 330 ml.

Daniella Illerbrand, General Manager/Service & Market Contact hos Mathias Dahlgren
E-post: Daniella.Illerbrand@mdghs.com

Jessica Heidrich, Flying Beermaker S:t Eriks Bryggeri

Om Mathias Dahlgren:
Mathias Dahlgren är en av Sveriges främsta kockar och den enda svenska kock som till dags datum har vunnit guld i Bocuse d’Or. Idag driver han Matbaren och Matsalen under sitt eget namn i Grand Hôtel i Stockholm. Restaurangerna har ett mottagit ett flertal internationella utmärkelser och har en respektive två stjärnor i ansedda Guide Michelin. Matsalen är på San Pellegrinos topp 100 lista över världens bästa restauranger.

www.mathiasdahlgren.com

Om Jessica Heidric:
Jessica Heidrich är före detta forskaren som vunnit SM i bryggning fyra gånger och blivit ölbryggare på heltid. Med ölserien S:t Eriks har Jessica Heidrich skördat stora framgångar både i Sveriges och internationellt. Senast i oktober utnämndes S:t Eriks Pale Ale till Sveriges bästa öl och S:t Eriks Bryggeri erövrade även utmärkelsen Årets Beer Trophy.