Häng med bakom kulisserna hos tre öl-klassiker

Häng med bakom kulisserna hos tre öl-klassiker

Den 19e juli är det Ölets Dag, en årlig tradition som hyllar den ädla konsten att brygga öl. Sedan instiftandet 2012 har Ölets Dag vuxit till att bli en tidpunkt där vi inte bara hyllar ölets existens, utan även sprider kunskap om dess fascinerande historia. I år vill vi lyfta dagen lite extra genom att gå bakom kulisserna hos tre ikoniska stjärnor i vårt ölutbud. Dessa klassiker har stått emot tidens gång och fortsätter att fängsla oss med sina unika smaker och fascinerande historia.

Birra Moretti – 164 år av historia

Med högt anseende och en historia som sträcker sig långt tillbaka, är detta italienska bryggeri en inkarnation av kvalitet och tradition. Placerat med omsorg i staden Udine i provinsen Friulien, i det nordligaste Italien, vaggar bryggeriet mellan det Adriatiska havets glittrande vatten i söder och de mäktiga Dolomiternas bergstoppar i norr. Den första flaskan gjord på det klassiska Birra Moretti-receptet såg dagens ljus redan 1859 när bryggeriet grundades av Lugi Moretti, resten är en solskenshistoria lika gyllene som ölet i sig.

Birra Morettis karaktäristiska etikett har kommit att bli en tydlig symbol för varumärket och togs fram på tidigt 1940-tal. Enligt legenden noterade kommendanten Lao Menazzi Moretti en äldre herre sitta vid ett av borden på det historiska Boschetti of Tricesiomo i Udine. Moretti hänfördes av mannens uttryck och bad om tillstånd att få fotografera mannen med valfri belöning som tack, "ge mig något att dricka, det räcker för mig”, svarade mannen. Dessa enkla ord berörde Moretti på djupet och driven av en stark känsla av hängivenhet och respekt för mannens önskan, bestämde sig Moretti för att förvandla bilden till något mer än bara ett fotografi. Med ödmjukhet överlämnade han den klassiska bilden till illustratören Franca Segala, vars konstnärliga uttryck gav liv åt den ikoniska illustrationen som än idag pryder flaskans etikett.

Med sin 164-åriga historia, från det lilla bryggeriet i Udine i italienska Friulien till marknadsledande och globalt distribuerad öl till över 40 länder, har Birra Moretti etablerat sig som en tidlös klassiker över hela världen.

Produktnummer: 89064
Pris: 18:90 kr

Mikkeller – två decennier av dansk hantverksöl

Det danska ölbryggeriet Mikkeller har en kortare men händelserik resa som gått från mikrobryggeri i ett lägenhetskomplex i Köpenhamn till världsledande ölproducent. Mikkellers historia tar sin början i Köpenhamn 2005 då dansken tillika matteläraren Mikkel Borg Bjergsø förälskade sig i en IPA från det danska bryggeriet Brøckhouse. Tillsammans med barndomsvännen Kristian Keller började de studera amerikanska bryggeriböcker och experimenterade snart med att brygga öl hemma i lägenheten i Köpenhamn. Efter två och ett halvt år började de expandera sin produktion och när Mikkels tvillingbror öppnade en ölbutik i Köpenhamn fick de sin första distributionskanal. Mikkellers öl fick snabbt fäste bland ölfantaster och spred sig inom det internationella ölsamhället. För bara några år sedan öppnade Mikkeller sin första bar på Viktoriagade i Vesterbro i hemstaden Köpenhamn.

Mikkeller började tidigt producera alkoholfri öl, men deras produktion har ökat betydligt efter deras arbete med att skapa en egen jäststam vid namn Mikkellensis. Med hjälp av De Proefbrouwerij-bryggeriet i Belgien har denna jäststam använts för att producera flera alkoholfria ale-öl för Mikkeller sedan 2018. En av dessa är deras Drink'in The Sun.

Mikkeller Drink'in the Sun är en av Mikkellers mest populära alkoholfria öl, och har genomgått en imponerande utveckling med cirka 10 olika versioner under de senaste åren. Varje påföljande generation av ölet har kännetecknats av en gradvis minskning av alkoholhalten. Ursprungligen hade ölet en alkoholhalt på cirka 3,5%, men över en tidsperiod på ungefär ett årtionde har den nuvarande versionen av ölet reducerats till dagens alkoholhalt på endast 0,3%. Idag är den en modern klassiker i det alkoholfria sortimentet.

Produktnummer: 11944
Pris: 20 kr

Bitburger – Bitte ein Bit

I den pittoreska staden Bitburg, belägen i det västra Tyskland i regionen Rheinland-Pfalz, har det familjeägda bryggeriet Bitburger Privatbrauerei sin hemvist. Med anor från 1817 och efter att ha ägnat många år åt att brygga överjäst öl, bestämde man sig år 1883 för att ge sig in i pilsnerstilen. Det var en ny och spännande riktning för bryggeriet. Men det var först 1929 som man verkligen fick en identitet när man introducerade figuren "Bitburger-njutaren" i sin reklam. Den charmiga figuren blev så populär att den med tiden blev själva namnet på ölet – enkelt och rakt på sak: Bitburger.

År 1951, slog Bitburger verkligen igenom med sin ikoniska slogan "Bitte ein Bit" (översatt till svenska ungefär ”En Bit, tack”) som skulle bli Tysklands kanske mest kända ölslogan. Den enkla frasen fångade folks uppmärksamhet och blev synonymt med Bitburgers varumärke.

Det var dock på 1970-talet som Bitburger verkligen nådde sin stora framgång med en snabbt växande efterfrågan i hela Tyskland. Bryggeriet fick sitt genombrott och blev känt över landets gränser. Denna era markerade en ny fas i Bitburgers historia, där de blev en betydande spelare på ölmarknaden och en älskad favorit bland ölälskare i Tyskland och hela världen.

Idag är Bitburger Privatbrauerei ett av Tysklands ledande bryggerier och brygger över fyra miljoner hektoliter öl per år. De har etablerat sig som störst i landet på bra fatöl och där bra krogupplevelser ofta är förknippade med just ”Bitte ein Bit”.

Bitburger Premium bryggs med omsorg och noggrannhet med vatten från bryggeriets egna källor, belägna 300 meter ner i berget. Man använder pilsnermalt delvis lokalt odlat tyskt korn. Humlen kommer delvis från lokala odlare i Holsthum och kompletteras med bitter- och aromahumle från Hallertau, Tysklands största humledistrikt.

Produktnummer: 1565
Pris: 17 kr

Galatea är en av Skandinaviens ledande importörer av öl och har ett brett sortiment där både starka varumärken och specialprodukter har en självklar plats. Galatea har också ett gediget utbud av sprit med flera starka spritvarumärken. Sedan 2020 ingår även Domaine Wines och Sundance Wines i Galatea-koncernen vilka bidrar med en bred vinportfölj från hela världen.

Sara Jones

PR och kommunikation, Hill+Knowlton Strategies 070 893 50 28