Höstens skördeöl från mikrobryggeriet S:t Eriks

Den 1 augusti lanseras en begränsad upplaga av S:t Eriks Skördeöl på Systembolaget. Det är en modern mörk lager bryggd för att passa höstens smakrika skördar från både skog och mark. Bakom S:t Eriks står Jessica Heidrich som är en av Sveriges mest meriterade ölbryggare.

Det mikrobryggda Skördeölet från S:t Eriks är en uppfriskande lite mörkare lager speciellt bryggd för att passa till den svenska höstskörden. Ölet har stor komplexitet och är bryggt på fyra olika sorter – Pilsner, Carapils, Caramunich och Chokladmalt.

– S:t Eriks öl är kända för sin kärlek till humle vilket även gäller för Skördeölet. I det här fallet har vi använt både Chinook och Centennialhumle för att balansera maltsorterna till en spännande modern lager, säger Jessica Heidrich.

Skördeöl från S:t Eriks är en mörk rödbrun lager med rostad, fyllig, maltig smak med inslag av kaffe, rågbröd, humle och mörk choklad. Ölet har en lång aromatisk eftersmak med rostade toner, choklad samt uppiggande citrusaktig humle. De rostade tonerna passar till allt som hör hösten till – rotsaker, svamp och smakrikt kött och vilt.

Lager tillverkas genom underjäsning. Det är en process som har fått sitt namn av att jästen sjunker ner till botten vid jäsningen. Underjäsningen av lager sker vid förhållandevis låg temperatur (6-12°C), och därmed långsamt. Ordet lager kommer från tyskarnas ord för att lagra och heter så just för att ölet tålde lagring bättre än det tidigare överjästa ölet.

Försäljningsstart: 1 augusti 2011 (30.000 flaskor)
Alkohol: 5,3 % (330 ml)
Pris: 17:90 kr
Systembolagets artkelnummerr: 11172-03

Jessica Heidrich
Tel: + 46 70 40 39 740

Om Jessica Heidrich:
Jessica Heidrich är en ”FlyingBeermaker” vilket innebär att hon skapar sina öl och brygger dem på olika mikrobryggerier runt om i Sverige. Med en bakgrund som både forskare, mikrobiolog och sommelier är hon idag Sveriges mest framgångsrika ölmakare. Jessica Heidrich är förutom skapare av S:t Eriks öl fyrfaldig svensk mästare i ölbryggning och domare i internationella öltävlingar på högsta nivå.

Om S:t Eriks
S:t Eriks är en serie moderna svenska mikrobryggda öl som öppet visar sin kär- lek till humle. Historien om S:t Eriks Bryggeri börjar i Stockholm 1859 och lever vidare genom ölmakaren Jessica Heidrich innovativa ölsorter med en tydlig inspiration från USA:s västkust. Tidigare lanserade öl i serien är:

Ordinarie sortiment:

S:t Eriks Pilsner
S:t Eriks IPA (India Pale Ale)
S:t Eriks Pale Ale

Säsongs/Tillfälliga lanseringar 2010:

S:t Eriks Sommarlager
S:t Eriks Pompona Porter (vaniljporter)
S:t Eriks Dubh – en whiskeyfatslagrad Russian Imperial Stout på 10,7 procent

Säsongs/Tillfälliga lanseringar 2011: