Ikoniskt bryggeri firar 150 år – lanserar ny tysk pilsner på burk

Ikoniskt bryggeri firar 150 år – lanserar ny tysk pilsner på burk

Den 1 mars släpper det omtalade bryggeriet Radeberger en ny storlek på sin välkända pilsner, för att fira sitt 150 års jubileum. Det var här, i Radeberger utanför östtyska Dresden som den tyska pilsnerkulturen tog fart år 1872. Ännu i dag fortsätter Radeberger att göra pilsner enligt den ursprungliga metoden och lanserar nu Radeberger pilsner i en burk om 50 cl på den svenska marknaden.

- ”Vi har haft Radebergers öl i Sverige under väldigt många år men inte i detta format. Vi är väldigt glada och stolta över att få introducera ytterligare en produkt från denna ikoniska tyska producent, speciellt i år när bryggeriet fyller 150 år”, berättar Malena Sigvardsson, Brand Manager, Galatea.

Radeberger Pilsner är välsmakande, komplex och krispig. Den karaktäriseras av en maltig smak med tydlig beska med inslag av knäckebröd, örter, honung och citrusskal. Radeberger pilsner görs på kornmalt och humle och är kalljäst, eller underjäst, som all annan lager. Ölen är torr och utan sötma och har en klar ljus halmfärg.

Bakgrunden till den tyska pilsnern

- ”Radeberger Pilsner är en utmärkt representant för fin tysk ölkultur. Ölet bryggs enligt det ursprungliga receptet för att garantera originalsmaken. Det mjuka källvattnet från bryggeriets egen källa i Karwald skogen, har sedan 1872 sedan varit en viktig beståndsdel i ölet som ger ölets dess unika karaktär, det som ger smaken åt Radeberger Pilsner. All öl från Radeberger bryggs fortfarande på samma plats, i Radeberg, för att kvaliteten ska säkerställas, berättar Malena Sigvardsson.

Stor odlingsreal – som 600 fotbollsplaner

Radeberger har en odlingsareal som omfattar hela 600 fotbollsplaner i området runt orten Radeberg nära Dresden. Radeberger bryggeri har i 150 år fortsatt skapa sin världsberömda och pilsner och etablerat sig som ett framgångsrikt och internationellt varumärke. Numera bryggs pilsner i tysk stil över hela världen och stilen karaktäriseras av ren, maltig och relativt hög humlebeska. Radeberger betraktas ofta som ursprunget till den tyska pilsnerkulturen. Något som gång på gång bekräftas genom olika priser och titlar Radeberger kammat hem, som the World Beer Award 2020.

Bästa smakkombinationen med mat

- ”Radeberger Pilsner är ett typiskt matöl men passar även som sällskapsdryck. Ölet matchas perfekt till vårt nordeuropeiska kök med rätter som gärna får innehålla salt, socker och vinäger. En tysk korv med potatissallad och surkål. Matjessill med färskpotatis och brynt smör. Klassiska rätter till tidlös öl. Men tack vare sin krispighet och beska det passar också till modernare rätter och smaker, avslutar Malena Sigvardsson.

Radeberger Pilsner om 500 ml lanseras i Systembolagets fasta sortiment den 1 mars, 2022.

Produktfakta:
Radeberger Pilsner, burk om 500 ml
Alkoholhalt: 4,8 %
Artikelnr: 1131
Doft och smak: Maltig smak med tydlig beska, inslag av knäckebröd, örter, honung och citrusskal. Serveras vid 8-10°
Pris: 14:90 kronor