Julens glöggnyheter från Ripa: Ekologisk box och Glühwein

Den moderna glöggserien Ripa lanserar två nyheter den 1 november. De består av en ekologisk vinglögg på 2-liters bag-in-box samt en modern Glühwein med citrustoner. Ripa var en av fjolårets glöggtestvinnare, bland annat med en smakrik chili & pepparglögg som även blir tillgänglig i år.

Ripa lanserades första gången inför julen 2011 och blev snabbt både en testfavorit och försäljningssuccé. I år kommer Ripa med två nyheter – en vinglögg på 2 liters-box samt en Glühwein. Vinglöggen blir Systembolagets enda ekologiska glögg tillgänglig på box. Samtliga produkter från Ripa har italienska kvalitetsviner som bas, gjorda på de klassiska druvsorterna Sangiovese och Montepulciano.

– Hemligheten med vår glögg ligger i den höga kvaliteten på basvinet. Istället för att dölja vinet i kryddor och socker låter vi det framträda i både doft och smak, berättar Sören Sörensen, utvecklingsansvarig för Ripa.
 Det ger en naturlig fyllighet där den mustiga druvkaraktären integreras med noggrant utvalda glöggkryddor.

RIPA VINGLÖGG PÅ 2-LITERS BOX
Ripa Vinglögg kommer i en behändig 2-liters box och möter en ökande efterfrågan på både högkvalitativa ekologiska produkter och glögg på box. Vinet är gjort på ekologiskt odlade druvor och har en ren och fyllig vinsmak som ligger i balans med den klassiska glöggkryddningen av kardemumma, kanel, ingefära och pomerans.

Den smidiga boxen är perfekt att ta med till julens alla glöggkvällar och passar utmärkt till dadlar, russin, skållade mandlar och mjuk pepparkaka. Priset är 139 kr för 2 liter med varunummer 96007-08. Alkoholhalten är 12 procent.

RIPA GLÜHWEIN
Inför årets julhelger har Ripa även skapat en Glühwein som är ett modernt alternativ till den traditionella glöggen. Den största skillnaden mellan Ripa Glühwein och vanlig glögg är en lägre alkoholhalt samt att mängden socker endast är en tredjedel. Ripa Glühwein är kryddad med klassiska glöggkryddor och har tydliga toner av citrus.

Ripa Glühwein avnjuts med fördel till klassiska glöggtillbehör men fungerar även mycket väl till salta mandlar och lagrade schweiziska ostar som till exempel gruyère. Priset är endast 49 kr för 75 cl med varunummer 96040-01. Alkoholhalten är 8,5 procent.

RIPA STARKVINSGLÖGG MED SMAK AV PEPPAR & CHILI

Förra årets smaksuccé Ripa Peppar & Chili finns tillgänglig även i år genom Systembolagets beställningssortiment. Förutom en klassisk smaksättning med kanel, ingefära, kryddnejlika, kardemumma och pomerans återfinns även svartpeppar och jalapeños i kryddningen.

Ripa Starkvinsglögg med smak av Peppar & Chili funkar lika väl till klassikern blåmögelost på pepparkaka som till dadlar lindade i bacon och kraftiga hårdostar.

Priset är 69 kronor för 50 cl med varunummer 76253-02. Alkoholhalten är 14,5 procent och glöggen finns att tillgå genom beställningssortiment på Systembolaget. Samtliga glögg från Ripa släpps på Systembolaget 1 november 2012.

För frågor kring produktionen av Ripa glögg kontakta:

Sören Sörensen, utvecklingsansvarig för Ripa

E-post: soren@galatea.se

För mer bildmaterial och övrig information kontakta:
Markus Eriksson, Brand Manager

E-post: markus@galatea.se