Lagunitas hyllar den svenska fikapausen

Lagunitas hyllar den svenska fikapausen

När Lagunitas bryggmästare i Petaluma, CA, fick besök av nio svenska krögare med uppdraget att brygga ett öl som hyllade Sverige var idéerna många och kreativa. Slutresultatet blev en hyllning till svenskarnas fikapaus i ”white stout”-format.

Historien mellan bryggeriet och Sverige går tillbaka ända till 2010, en tid då Lagunitas bara fanns i en handfull delstater i västra USA. Lagunitas började exportera flaskor och fat till Sverige och succén lät inte vänta på sig. Lagunitas IPA blev utsedd till bästa Ale Modern stil under Stockholm Beer- and Whiskey Festival och kort senare kom flera produkter att bli listade på Systembolaget. Idag är Lagunitas den mest populära amerikanska ölen i Sverige.

Lagunitas FIKA Fusion har tappats på fat och släpps exklusivt i Sverige på Bishop Arms i hela landet under vecka 35. Ölet kommer även finnas i Lagunitas monter på Stockholm Beer- and Whiskey Festival. Festivalen går traditionsenligt av stapeln på Nackastrandsmässan i månadsskiftet september-oktober.

Kontakt Galatea

Daniel Boltes Persson, Brand Manager

daniel@galatea.se

Lagunitas Brewing Co.

Since its’ inception in 1993 on a kitchen stove in Lagunitas, California, The Lagunitas Brewing Company has been pushing boundaries in beer, music, culture, and everything in between. Founded by Tony Magee, the brewery has grown over the years to become a national craft brewery selling beer to all 50 states as well as operating a successful export business. Lagunitas first export country was Sweden in 2011, and now exports to another 20 countries.

GALATEA AB