Mathias Dahlgren lanserar oktoberöl

Kocken och krögaren Mathias Dahlgren har i sitt samarbete med Jessica Heidrich och S:t Eriks Bryggeri skapat ett modernt öl inför oktoberfesten. Det nya säsongsölet lanseras 2 september och är bryggt för att även passa den svenska skördefesten.

Mathias Dahlgren och Jessica Heidrich har i ett uppmärksammat samarbete skapat nya öl smaksatta med svenska bär, blad och örter. Hittills har de tillsammans bryggt på enbär, pors, fjällkvanne och havtorn. Parallellt med projektet kring svenska smaker brygger de även säsongsöl för olika högtider. Tidigare i år lanserades ett påsköl och nu kommer deras gemensamma öl inför höstens oktoberfest.

– Jag tycker generellt sett att traditioner är intressanta, säger kocken och krögaren Mathias Dahlgren. I Sverige har vi många fina mattraditioner men på hösten, när råvarorna är som bäst hos oss, saknar vi en skördefest. Grönsakslandet är fullt med kål, rotfrukter, potatis och lök, de inhemska frukterna och bären är mogna och fisken och skaldjuren välmatade. Den vilda svampen växer och det smakrika viltet har sin högsäsong. Just därför känns det extra roligt att låna lite av andra länders traditioner och göra om dem. För att kunna njuta extra mycket av hösten med både god mat och gott öl.

S:t Eriks & Mathias Dahlgren Oktoberfest är bryggd på pilsnermalt och ljus karamellmalt. Humlet består av tyska Northern Brewer som ger en mjuk men bestämd bitterhet som kryddats upp av de aromatiska amerikanska sorterna Simcoe och lite Amarillo. Doften är frisk med barrskog, korianderfrön och citrustoner. Smaken är både frisk och besk vilket gör att S:t Eriks & Mathias Dahlgren Oktoberfest passar utmärkt till mustiga anrättningar som med fördel är både smakrika och lite feta.

Mathias Dahlgren rekommenderar ölet till en spenatomelett fylld med stekt lök och stuvad skogssvamp. Eller till en pepparbräserad fläskkarré med rotfrukter, kål, lökar och potatis som kryddats med rosmarin och honung. Ölet fungerar även till den enkla pastan med förkokt tortellini och brysselkål som får stekas med bacon, salvia, smör och svartpeppar för att serveras med en hårt lagrad parmesanost.

S:t Eriks & Mathias Dahlgren Oktoberfest lanseras på Systembolaget 2 september. Alkoholhalten är 5,3 procent och priset 16:90 kronor för 33 cl flaska. Artikelnumret är 8116-03. Ölet kommer även att serveras på Mathias Dahlgrens restauranger Matbaren och Matsalen på Grand Hotel i Stockholm.

Jessica Heidrich, Head Brewer S:t Eriks Bryggeri

Maya Johansson, Marketing Manager Mathias Dahlgren