Ny amerikansk och brittisk ale från S:t Eriks Bryggeri

1 mars lanserar mikrobryggeriet S:t Eriks Bryggeri utanför Stockholm två helt nya öl. S:t Eriks Centennial är bryggt i amerikansk stil på en humlesort som är väl värd att lyfta fram. Det andra ölet heter S:t Eriks Organic Ale och är en ekologisk maltdriven klassisk brittisk ale.

S:t Eriks Bryggeri som är ett av Sveriges främsta mikrobryggerier utökar nu sin uppsättning i fasta sortimentet med två nya öl. S:t Eriks Centennial är som namnet antyder bryggd på humlesorten Centennial som togs fram i USA under slutet av 90-talet och lanserades som en ”Super Cascade”. I S:t Eriks Organic Ale är däremot all fokus på malten. En klassisk brittisk ale bryggd med ekologisk malt.

Först ut är S:t Eriks Centennial som utöver den aromatiska humlen är bryggt på Pilsner- och Cararedmalt samt lite rostat korn. Det är en något kraftigare maltbas än vad bryggaren Jessica Heidrich vanligtvis använder till sina amerikanska öl. Resultatet är en mullig och fyllig smak som balanserar det karaktärsfulla humlet. I doften och smaken finns både tallbarr och kåda samt lätta toner av citrus.

– Jag är verkligen ett humleälskande ”Hop Head” och jag har länge velat brygga en hyllning till Centennial. Det är en förstklassig humlesort som funnits med i över trettio år av en anledning. Tyvärr får Centennial alldeles för lite uppmärksamhet då den ofta hamnar i skuggan bakom sin storebror Cascade, säger Jessica Heidrich, bryggare av S:t Eriks.

Med sin framträdande humlebeska och smakrika maltbas passar S:t Eriks Centennial bäst till robusta och gärna lite feta maträtter så som Pulled Pork, grillad ryggbiff med caesarsallad eller en välmarmorerad entrecôte med hemslagen bearnaisesås.

S:t Eriks Centennial börjar säljas 1 mars 2014. Alkoholhalten är 5,9 procent och priset 18:90 kr. Artikelnummer är 1220-03.

Det andra nya ölet från S:t Eriks är en är Organic Ale i stilen English Special Bitter. Förutom engelsk humle är S:t Eriks Organic Ale bryggt på en blandning av ekologisk Pale Ale-, Caramünich- och Carapils- samt Carafa specialmalt. Det ger ölet en smak av rostat bröd och knäcke med karamelliga toner.

– Även om jag älskar humle är det alltid roligt att få skapa ett klassiskt maltdrivet öl, säger Jessica Heidrich. Efter att den värsta humlehysterin har lagt sig kommer fokus, rättmätigt, vända sig mera mot malten och jästen. Där passar vår moderna ekologiska brittiska ale in perfekt.

Tack vare sin maltiga kropp avnjuts S:t Eriks Organic Ale med fördel till klassisk svensk husmanskost så som kåldolmar i steksky, köttbullar med gräddsås, Wallenbergare eller rödvinsbräserad oxkind.

På S:t Eriks Bryggeri pågår en genomgående miljösatsning där allt fler öl bryggs på ekologiska malt- och humlesorter. Bryggeriet drivs även av grön el från förnyelsebara energikällor, allt avfall sopsorteras och restprodukterna från bryggningen går till att producera biogas. Inom en snar framtid kommer restprodukterna även att gå som foder till köttuppfödare.

S:t Eriks Organic Ale börjar säljas den 1 mars 2014. Alkoholhalten är 4,7 procent och kostar 19:90 kr. Artikelnummer är 11625-03.

För mer information, vänligen kontakta:

Jessica Heidrich, bryggare av S:t Eriks
Tel: + 46 70 40 39 740