Nyhet: Sigtuna Black Soil IPA bryggt på svart jord

Nyhet: Sigtuna Black Soil IPA bryggt på svart jord

1 september lanseras Sigtuna Black Soil IPA på samtliga Systembolag i Sverige. Det nya ölet från Sigtuna Brygghus är en Black IPA vilket innebär en svartfärgad öl med smak av ljus IPA. Namnet Black Soil kommer ifrån den svarta jorden som bryggeriet står på. Det är ett flera meter djupt kulturlager som skapats av mänskliga bosättningar under tusen år.

Sigtuna grundades på vikingatiden år 980 och är därmed Sveriges äldsta stad. Under tusen år har dess invånare efterlämnat rester som vuxit till ett flera meter jordlager med en karaktäristisk mörk färg. För att uppmärksammad historien kring den svarta jorden som bryggeriet vilar på lanseras nu den svarta Sigtuna Black Soil IPA.

En Black IPA är en kraftigt humlad IPA med mörk färg. Ölet skapades i USA för bara några år sedan och har blivit något av ett test för bryggare att visa sin skicklighet. Svårigheten ligger i att få till den svarta färgen utan att ölet tappar den framträdande smaken av humle. Efter att Systembolaget provat över 80 olika Black IPA från hela världen stod Sigtuna Black Soil IPA som vinnare till den fasta lanseringen på samtliga butiker i landet.

– Vi älskar amerikansk IPA och vill självklart vidareutveckla genren genom fler varianter på ölet. Det är en stor upplevelse att dricka ett öl som ser ut som en stout men smakar som en ljus IPA. Med vår Black Soil IPA tar vi samtidigt fasta på att Sigtuna Brygghus ligger i Sveriges äldsta permanent befolkade område, säger David Peuriere som är del i bryggteamet på Sigtuna Brygghus.

Sigtuna Black Soil IPA är bryggt på pilsnermalt med en liten dos av karamellmalt och chokladvete för färgens skull. Ölet är torrhumlat med främst Citra och Centennial vilket ger ett friskt och aromatiskt öl. Doften är fruktig och humlearomatisk med inslag av grape, hallon och citrus. Smaken är kraftigt humlad med en bestämd beska och torr avslutning samt diskreta rostade toner.

Den nya IPA:n är bryggt för ölälskare och avnjuts helst i ett glas med rejäl kupa. Det går även att kombinera Sigtuna Black Soil IPA med salta rätter som till exempel svenska kräftor tillsammans med krämig västerbottenostpaj.

Lanseringen av Sigtuna Black Soil IPA sker 1 september i det fasta sortimentet på Systembolaget. Priset är 24:90 för en flaska på 33 cl. Alkoholhalten är 7,5 procent och artikelnumret 1694-03.