Nyheter på Systembolaget - Hofbräu Oktoberfestbier och Hofbräu Original

Nyheter på Systembolaget - Hofbräu Oktoberfestbier och Hofbräu Original

1 september lanseras Hofbräu Oktoberfestbier i begränsad upplaga på Systembolaget och 1 oktober kommer Hofbräu Original till ordinarie sortimentet. Ölen kommer från det berömda tyska bryggeriet Hofbräuhaus dit över 1,8 miljoner gäster vallfärdas varje år för att dricka närmare 2 miljoner liter öl.

Hofbräu Oktoberfestbier - lansering 1 september
Oktoberfestivalen är ett event fullt av superlativ – det är den största och populäraste festivalen i världen och går av stapeln i ölmetropolen München. Miljoner besökare från hela världen kommer hit för att känna av den speciella atmosfären. Och just för detta tillfälle brygger Hofbräu en mustig festöl med utsökt bitter smak.

Hofbräu Oktoberfestbier har en lätt humlearomatisk doft med inslag av malt, rotfrukter och citrus. Smaken är maltig med inslag av humle och citrus.

Hofbräu Oktoberfestbier serveras vid cirka 8°C till rätter av fisk, kyckling eller gris. Ölet är utmärkt till det traditionella bayerska köket.

Hofbräu Oktoberfestbier 6,3 %
Hofbräu München, Tyskland
Artikelnummer: SB 11298-01 (50 cl)
Pris: 19:90

Hofbräu Original lansering 1 oktober
Hofbräuhaus grundades 1589 av Wilhelm V hertig av Bayern som var missnöjd med kvaliteten på ölet i München och beslutade att råda bot på problemet genom att bygga ett eget bryggeri. Den jättelika ölhallen Hofbräuhaus som idag uteslutande används för utskänkning av ölet var ursprungligen själva bryggeriet - efter en omlokalisering från palatset där det snabbt blev för trångt. Den sista brygden i själva Hofbräuhaus tappades den 22 maj 1896. I och med att man registrerade varumärket 1879 började namnet på bryggeriet successivt att ändras till Hofbräu München.

Hofbräu Original har en ljus gyllengul färg. Doften är stor med karaktär av malt och humle. Ölet är smakrikt med maltig smak och mild, nyanserad beska. Eftersmaken är lång och balanserad.

Hofbräu Original är ett bra allroundöl som passar vid de flesta tillfällen. Smakrikedom och mild beska gör att det går särskilt väl till starkt kryddad mat.

Hofbräu Original 5,1 %
Hofbräu München, Tyskland
Artikelnummer: 1537-01 (50 cl)
Pris: 14:90

För mer information eller högupplösta pressbilder kontakta:

Dan Samson, Senior Brand Manager
dan@galatea.se
Tfn: 0734 44 91 82

Galatea, Skandinaviens ledande ölimportör!