S:t Eriks brygger öl tillsammans med Thornbridge

Jessica Heidrich på S:t Eriks Bryggeri har tillsammans med bryggmästaren Rob Lovatt på Thornbridge skapat en Raspberry Imperial Stout. Ölet är bryggt på Thornbridge Brewery i Bakewell, Derbyshire och lanseras under Stockholm Beer and Whisky Festival i september.

De två framgångsrika mikrobryggerierna S:t Eriks och Thornbridge har inlett ett bryggsamarbete. Det första ölet tillsammans är Thornbridge & S:t Eriks Raspberry Imperial Stout med tio procent alkohol som bryggts i England av Jessica Heidrich och Rob Lovatt.

– Thornbridge har varit ett av mina absoluta favoritbryggerier ända sedan jag för några år sedan upptäckte deras Jaipur IPA, säger Jessica Heidrich, bryggare av S:t Eriks. Våra bryggfilosofier påminner om varandra då vi båda eftersträvar humlearomatiska öl med elegans och balans. Eftersom vi beundrat varandras öl en längre tid var det bara en tidsfråga innan vi skulle brygga ihop, vårt samarbete är en brewmance.

Jessica Heidrich har ända sedan tiden som hembryggare haft en förkärlek till hallonöl. Samtidigt har Thornbridge en förmåga att brygga alkoholstarka öl med balans och finess. Det naturliga resultatet av mötet blev därför en Imperial Stout med smak av just hallon.

– Anledningen till att vi brygger med Jessica Heidrich och S:t Eriks är att vi hyser stor respekt för deras öl, säger Rob Lovattsom är bryggmästare på Thornbridge. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet under nästa år genom att komma till Sverige brygga på S:t Eriks Bryggeri.

Thornbridge & S:t Eriks Raspberry Imperial Stout är bryggt på både ljus och mörk karamellmalt, chokladmalt, pale alemalt samt rostat korn och färska skotska hallon. Humlet består av hundra procent Bramling Cross. Resultatet är en rejäl öl på 10 procent som dock bryggts förföriskt lätt i sann S:t Eriks- och Thornbridgeanda tillsammans med en generös dos hallon.

Totalt bryggdes 4 000 liter av Thornbridge & S:t Eriks Raspberry Imperial Stout varav en mycket begränsade upplaga på 1 800 flaskor kommer till Systembolaget 1 oktober. Priset är 89 kronor för 50 cl och artikelnumret är 11940-01. Den första lanseringen av Thornbridge & S:t Eriks Raspberry Imperial Stout sker redan 26 september på Stockholm Beer and Whisky Festival.

Jessica Heidrich, Head Brewer S:t Eriks Bryggeri
Tel: + 46 70 40 39 740