S:t Eriks brygger Rauchbier på rökmalt från Mackmyra

S:t Eriks Bryggeri och whiskydestilleriet Mackmyra har inlett ett samarbete där bryggaren Jessica Heidrich gör öl på Mackmyras egenrökta malt. S:t Eriks Rauchbier är en mikrobryggd mörk lager som lanseras i Systembolagets fasta sortimentet 2 december.

Mackmyra Svensk Whisky är Sveriges första whiskyproducent och marknadsledande i branschen. Sedan starten 1999 har de lanserat ett flertal prisbelönta whiskybuteljeringar både på Systembolaget och utomlands. I ett samarbete med S:t Eriks Bryggeri förser de nu mästerbryggaren Jessica Heidrich med sin egenrökta malt som röks med enris och svensk torv. Resultatet är S:t Eriks Rauchbier - en svensk variant av den klassiska tyska ölstilen som främst bryggs i Bamberg i Bayern.

– S:t Eriks är ett skickligt bryggeri med stor uppfinningsrikedom. Vi på Mackmyra delar deras syn och värderingar kring kvalitet, hantverk och lokal produktion vilket gjort vårt samarbete naturligt, säger Johan Åsman som är Sales Director på Mackmyra Svensk Whisky.

Idén till S:t Eriks Rauchbier föddes när Jessica Heidrich fick reda på att Mackmyra rökte egen malt. Efter att hon kontaktat Mackmyra fick Jessica Heidrich tillgång till malt för att kunna göra en mindre provbrygd. Resultatet blev så bra att projektet fick grönt ljus på stående fot. S:t Eriks Rauchbier blir det andra rökölet från Jessica Heidrich efter hennes populära S:t Eriks Rauköl.

– Jag får ofta frågan om S:t Eriks Rauköl någonsin kommer tillbaka, säger Jessica Heidrich. Det var ett säsongsöl med gotländsk rökmalt som sålde slut direkt när det släpptes. Tack vare Mackmyras underbara malt har jag nu kunnat skapa ytterligare en svensk rököl fast i något mörkare tappning.

S:t Eriks Rauchbier har en stor rökig doft med toner av enris och torv. I smaken finns en kraftig men samtidigt elegant balanserad rökighet. Ölet har mörka och mustiga torrostade toner samt smak av bitter choklad. Matmässigt passar S:t Eriks Rauchbier till det klassiska tyska köket eller till kraftigare rätter som pulled pork och långkok samt charkuterier och ostar.

Lanseringen av S:t Eriks Rauchbier sker 2 december i det fasta sortimentet på Systembolaget. Priset är 23:90 för en flaska på 33 cl. Alkoholhalten är 5,5 volymprocent och artikelnumret är 11912-03.

Jessica Heidrich, Head Brewer S:t Eriks Bryggeri
Tel: +46 (0)704 039 740