S:t Eriks Bryggeri debuterar med Session IPA i livsmedelsbutikerna

S:t Eriks Bryggeri debuterar med Session IPA i livsmedelsbutikerna

S:t Eriks ligger inte på latsidan, utan inleder det nya året med nyhetslanseringar redan i januari och februari. S:t Eriks Session IPA blir bryggeriets första folköl på flaska och kommer från och med vecka 5 att distribueras till kedjorna Coop och Axfood, inklusive bland annat Hemköp och Willys.

Därmed utökas utbudet av den numera så populära ölstilen IPA för landets dagligvarukonsumenter. Session IPA från S:t Eriks är en bärnstensfärgad india pale ale med låg alkoholhalt och stor smak.

– Jag älskar välhumlade öl och ibland vill man gärna kunna dricka mer än en. Begreppet Session IPA är tämligen nytt och har kommit som en naturlig utveckling efter de senaste årens alla alkoholstinna varianter av IPA, säger Jessica Heidrich, Head Brewer på S:t Eriks.

S:t Eriks Session IPA skiljer sig från traditionellt folköl med sin fylligare maltprofil, mer aromatiska humle och tydligare beska. Doften och smaken har tropisk fruktighet med inslag av mango, röda äpplen och passionsfrukt liksom torra, friska citrustoner. Den rika karaktären gör Session IPA till ett mycket gångbart matöl, men också, som namnet bjuder, spännande sällskapsöl.

En pilotbrygd av S:t Eriks Session IPA presenterades redan under Stockholm Beer & Whisky Festival 2015 och lyckades då i hård konkurrens vinna två silvermedaljer i prestigeklasserna Festivalens bästa svenska öl på fat samt Bästa Speciell Öl i modern stil på fat.

För mer information, vänligen kontakta:

Jessica Heidrich, Head Brewer S:t Eriks Bryggeri

E-post:jessica@galatea.se

Tel: + 46 (0)70 40 39 740

Om S:t Eriks Bryggeri:

S:t Eriks är en serie moderna svenska mikrobryggda öl som öppet visar sin kärlek till humle. Historien om S:t Eriks Bryggeri börjar i Stockholm 1859 och lever vidare genom ölmakaren Jessica Heidrich innovativa ölsorter med en tydlig inspiration från USA:s västkust. S:t Eriks Bryggeri ligger idag i Arlandastad utanför Stockholm och har utsetts till Top New Brewer 2013 av Ratebeer©.