S:t Eriks Bryggeri lanserar en persikoöl

Experimentlustan fortsätter hos Sveriges mikrobryggare. S:t Eriks Bryggeris uppföljare till förra årets succé S:t Eriks IPL (India Pale Lager) lanseras nu med en twist - en massa persikor.

Förra året gjorde S:t Eriks Bryggeri en IPL, India Pale Lager, och stort tycke uppstod. Ölstilen uppstod i USA för några år sedan, som en smakrik hybrid mellan ett ljust lageröl och en amerikansk IPA. Kort och gott ett starkare lageröl som inspirerats av den humlearomatiska amerikanska alen.

-India Pale Lager är en lättillgänglig ölstil, men med mycket smak och doft. Vi har nu tagit den ännu ett steg framåt i evolutionen genom att inkorporera persikor i mixen, berättar S:t Eriks Head Brewer Jessica Heidrich.

S.t Eriks Peach IPL har stor tropisk fruktighet från solmogna persikor och amerikanska humlen Mosaic. I både doft och smak finns mogen persika, mango, papaya, guava, röda äpplen och passionsfrukt. För att balansera och stödja frukten har S:t Eriks IPL bryggts på pilsnermalt med en liten dos ljus karamellmalt.

Serveringstips: S:t Eriks Peach IPL passar lika bra på egna ben som till lite tapas, cesarsalladen eller varför inte till grillad brownie.

Artikelnummer för S:t Eriks Peach IPL är 11508-03 (flaska 33 cl) och priset är 28,90 kronor. Alkoholhalten är 7,0 procent.

För mer information, vänligen kontakta: Jessica Heidrich, ölexpert på Galatea och Head Brewer på S:t Eriks Bryggeri
E-post:jessica@galatea.seTel: + 46 (0)70 40 39 740

Om S:t Eriks Bryggeri:

S:t Eriks är en serie moderna svenska mikrobryggda öl som öppet visar sin kärlek till humle. Historien om S:t Eriks Bryggeri börjar i Stockholm 1859 och lever vidare genom ölmakaren Jessica Heidrich innovativa ölsorter med en tydlig inspiration från USA:s västkust. S:t Eriks Bryggeri ligger idag i Arlandastad utanför Stockholm och har utsetts till Top New Brewer 2013 av Ratebeer©.