S:t Eriks Verbena Lemondrop

S:t Eriks Bryggeri lanserar örtig öl i ny serie av limiterad utgåvor.

Inför sommaren 2018 lanserar S:t Eriks bryggeri sin första öl i en ny serie limiterad utgåvor. Först ut är S:t Eriks Verbena Lemondrop- en belgisk trippel, där Lemondrop och örten Citronverbena har drivit ölen till en ytterligare dimension. Denna nybryggd har varit ett långt gående projekt hos bryggeriet. Det personliga engagemanget hos bryggmästare David Peuriere har varit en drivande kraft till framställandet av den slutliga produkten.

Min farmor drack alltid en kopp te med Citronverbena innan hon skulle gå till sängs, ett starkt minne för mig. Precis som humle sas det förr att det hade en lugnande effekt förr. Därför känns det extra hedrande att vi kan få användning av örten i en av våra brygder, säger David Peuriere, Bryggmästare på S:t Eriks Bryggeri.

Med dess säregna smakrikedom från mixen av belgisk trippel, humlesorten Lemondrop och örten Citronverbena ges en öl med fyllighet och sötma, balanserad av citrusen från humlen samt örtigheten från Citronverbena.

Vi tycker det känns extra roligt att inför sommaren 2018 få lansera en öl just med en något aromatisk ört i brygden. S:t Eriks Bryggeri har anor från slutet av 1800- talet och många av de örter och växter som användes i Stockholm på den tiden börjar få en renässans idag, säger Marcus Friari, Brand Manager på S:t Eriks Bryggeri.

S:t Eriks Verbena Lemondrop lanseras på Systembolaget 1 juni 2018.

Artikelnummer 33052-03 / 27.90 kr / 330 ml / Alkoholhalt 8,5%

Om S:t Eriks Bryggeri:

S:t Eriks är en serie moderna svenska mikrobryggda öl med stor passion för humle. Historien om S:t Eriks Bryggeri började i Stockholm år 1859 och lever vidare genom innovativa ölsorter med en tydlig inspiration från USA:s västkust. Bryggeriet beläget i Arlandastad utanför Stockholm har utsetts till Bästa bryggeri vid Stockholm Beer & Whisky Festival och rankats som Top New Brewer av Ratebeer©.