S:t Eriks IPA, en av världens bästa India Pale Ales.

S:t Eriks IPA, en av världens bästa India Pale Ales.

S:t Eriks IPA har kvalificerat sig för en av ölvärldens mest prestigefulla utmärkelser, European Beer Star Awards. Tävlingen, som är känd för sin höga kvalitet och seriositet, har rankat S:t Eriks IPA som en av världens bästa India Pale Ales. Det var med stor glädje och stolthet som vår Flying Beermaker, Jessica Heidrich, tog emot utmärkelsen under prisceremonin i Nürnberg, Tyskland, i november. "Vi är otroligt glada över denna utmärkelse" säger Torbjörn Sundwall, VD Galatea Spirits. "Att Jessica är en fantastisk bryggare vet vi redan och det glädjer oss oerhört att ytterligare få det bekräftat av en så välrenommerad expertjury"

European Beer Star Awards

I år tävlade 955 öl från 34 olika länder. Det är en ökning med 14% jämfört med förra året. Ölen har bedömts i blindprovningar av en panel med 88 internationella ölexperter bestående av bryggmäst-are, ölsommelierer och ackrediterade ölkonnässörer.

"Med det ökande antalet deltagare i tävlingen så har European Beer Star definitivt avancerat till att vara champions’ league of beers", säger Dr. Werner Gloßner, VD Association of Private Breweries i Tyskland.

European Beer Star delar endast ut medaljer till öl som håller yppersta världsklass i form av kvalitet och typriktighet. European Beer Star Award initierades 2004 av Associations of Private Breweries i samarbete med Association of Small and Independent Breweries i Europa, med syftet att ära den unika bredd och kvalitet på öl som bryggs över hela världen i den sanna Europeiska bryggtraditionen.