Årets julöl från S:t Eriks Bryggeri

Inför varje jul brygger Jessica Heidrich på S:t Eriks Bryggeri ett nytt öl. I år blir det en ekologisk brittisk julale. S:t Eriks Julale är ett klassiskt mikrobryggt öl i modern tappning som lanseras 15 november.

Jessica Heidrich på S:t Eriks Bryggeri skapar varje år ett traditionellt julöl i en modern och personlig stil. Tidigare har hon bland annat bryggt en Porter och en Barley Wine. Inför årets julfirande har det blivit dags för en brittisk ale gjord på ekologisk malt.

– Jag älskar traditioner och högtider där släkt och vänner träffas och julen är min absoluta favorit. Det är också ett tillfälle att få skapa klassiska öl som jag normalt inte brygger. Årets julöl kan liknas ett härligt flytande vörtbröd där jag för ovanlighetens skull hållit hårt i humlepåsarna och istället fokuserat på malten.

S:t Eriks Julale är bryggt på ekologisk Pale Ale malt, mörk karamellmalt, Münchnermalt samt chokladmalt som toppats upp med lite modern humle. Resultatet är en kopparröd och lätt- drucken öl med fruktiga, rostade malttoner av karamell och choklad. Den klassiska brittiska alen har i Jessica Heidrich tolkning fått en snygg, modern kropp med elegans och balans.

S:t Eriks Julale passar med sin maltighet och balanserade sötma utmärkt till det svenska julbordet. Ölet kan med fördel drickas till allt från köttbullar, prinskorvar och revbensspjäll till kålrotslådor och Janssons frestelse.

Det pågår generell miljösatsning på S:t Eriks Bryggeri där allt fler öl nu bryggs på ekologiska malt- och humlesorter. Bryggeriet drivs även av grön el från förnyelsebara energikällor, allt avfall sopsorteras och restprodukterna från bryggingen går till en anläggning som producerar biogas.

S:t Eriks Julale lanseras 15 november på Systembolaget och kostar 18:90 för en flaska på 33 cl. Den har en alkoholhalt på 5,4 procent samt artikelnumret 11369-03.

Jessica Heidrich, Head Brewer S:t Eriks Bryggeri
Tel: + 46 70 40 39 740