S:t Eriks Julporter för god för mumma

Årets julöl från S:t Eriks Bryggeri är en mikrobryggd ekologisk porter. Den svenska portertraditionen härstammar från slutet av 1700-talet och det mörka ölet har sedan dess druckits flitigt – från julbord och ostron till söta chokladtårtor. När S:t Eriks mästerbryggare Jessica Heidrich tolkar julportern sker det med både tradition och modern elegans.

Årets julöl från S:t Eriks Bryggeri är en mikrobryggd ekologisk porter. Den svenska portertraditionen härstammar från slutet av 1700-talet och det mörka ölet har sedan dess druckits flitigt – från julbord och ostron till söta chokladtårtor. När S:t Eriks mästerbryggare Jessica Heidrich tolkar julportern sker det med både tradition och modern elegans. Portern är en av Sveriges mest traditionella ölsorter och anses av många obligatorisk till julens tabernakel. Med sin både friska och fylliga karaktär går det att dricka porter genomgående från julskinkan, revbensspjällen och doppet i grytan till hela gottebordet.

S:t Eriks Julporter är bryggd på en blandning av ekologisk choklad-, karamell- och munchenermalt. Humlet heter East Kent Goldings och är av klassisk brittisk typ. Resultatet är en frisk, läcker och chokladig porter som är både lätt och snygg, fastän den har pondus.

– När jag brygger klassiska öl vill jag att dess rötter ska vara förankrade i traditionen samtidigt som de också ska vara moderna, säger Jessica Heidrich.Portern ligger mig extra varmt om hjärtat då S:t Eriks Bryggeri redan började brygga drycken på 1870-talet. S:t Eriks Julporter passar utmärkt till alla julens måltider men att använda den som ingrediens till mumma ser jag som ett helgerån. Fast ... man vill ju också ha en riktigt god mumma till jul ...

Förra årets julöl från mikrobryggeriet S:t Eriks var en Barley Wine, ett kraftigt, komplext och alkoholstarkt överjäst öl med ursprung i 1800-talets England. För alla som har kvar en flaska S:t Eriks Julöl 2011 går ölet med fördel även att avnjutas i år då dess lagringsmöjlighet är mer än god. Annars går den fortfarande att beställa här genom Systembolaget.

S:t Eriks Julporter är en tillfällig lansering i Systembolaget sortiment som lanseras 15 november. Priset är 21:90 kronor för en flaska med 33 cl. Alkoholhalten är 5,9 procent och artikelnumret 11322-03.

Jessica Heidrich, bryggare av S:t Eriks
Tel: + 46 70 40 39 740

Om S:t Eriks:
S:t Eriks är en serie moderna svenska mikrobryggda öl som tydligt visar sin kärlek till humle. Historien om S:t Eriks Bryggeri börjar i Stockholm 1859 och lever vidare genom ölmakaren Jessica Heidrich innovativa ölsorter med en tydlig inspiration från USA:s västkust.

www.StEriksBryggeri.se