Samuel Adams Fantastic Four flerpack till Sverige

Samuel Adams Fantastic Four flerpack till Sverige

Boston Beer Company som brygger Samuel Adams lanserar 2 september ett Fantastic Four flerpack i Systembolagets ordinarie sortiment. Förpackningen består av Boston Lager, Noble Pils, Latitude 48 IPA samt Imperial Stout. Det är ett urval av skilda men klassiska smaker från ett av USA:s mest legendariska bryggerier. Fantastic Four är Samuel Adams första flerpack i Sverige och det kommer att finns tillgängligt i minst ett halvår framåt.

Trots sin storlek är Boston Beer Company starkt förknippat med craftöl och bryggeriet har spelat en viktig roll för dess utveckling i USA. Sedan starten för tre decennier sedan har Boston Beer Company bryggt över 200 olika Samuel Adams, från pilsner, IPA och stout till helt egna ölstilar såsom Samuel Adams Utopias.

Samuel Adams Fantastic Four flerpack som släpps 2 september består av fyra öl skapade mellan 1984 till 2010. Av dessa finns endast Boston Lager sedan tidigare i det ordinarie sortimentet på Systembolaget. Syftet med urvalet är att visa på den bredd som det kultförklarade amerikanska ölmärket har. I Samuel Adams Fantastic Four ingår:

Boston Lager. Historien om Samuel Adams börjar 1984 då grundaren Jim Koch lämnar sitt kontorsjobb för att börja brygga öl i köket efter ett familjerecept från 1860. Bara några månader senare vann hans Boston Lager priset som Amerikas bästa öl. Till stilen är Boston Lager ett bärnstensfärgat wieneröl med blommig och örtig humlearom från Hallertau och Tettnang. Smaken är fyllig och har en maltig karaktär med lätt sötma och medelstor beska. Alkoholhalten är 4,7 procent.

Noble Pils är en gyllengul lager bryggd i klassisk tjeckisk stil och rikligt humlad med de samtliga fem existerande ädelhumlesorterna Hallertau, Tettnang, Spalt, Saaz och Hersbrucker. De ger en distinkt arom av blommor, citrus och tall. Malten består av Samuel Adams egen ljusa malt tillsammans med tjeckisk pilsnermalt för en rund och delikat maltkaraktär i den klassiska pilsnertraditionen. Alkoholhalten är 4,9 procent.

Latitude 48 IPA är en kopparfärgad india pale ale med sex olika humlesorter från Tyskland, England och USA: Hallertau, East Kent Goldings, Zeus, Simcoe, Ahtanum och Mosaic. Samtliga sorter har odlats i samma klimat nära den 48:e breddgraden vilket ger en unik humleblandning. Latitude 48 IPA bryggs på Samuel Adams egen ljusa malt, karamellmalt samt Gambrinus honungsmalt. Doften är humlearomatisk med frukt-, citrus- och grästoner. Smaken har en komplex humlekaraktär med markerad beska i kombination med len och fyllig maltighet. Eftersmaken är lång, söt och aromatisk med inslag av frukt, citrus och honung. Boston Beer Company beskriver själva ölet som en hantverksmässig balanskonst på högsta nivå. Alkoholhalten är 6 procent.

Imperial Stout ingår även i Samuel Adams small batch series och är en kraftfull och delikat tolkning av den historiska ölstilen. För att göra det riktigt intressant har Boston Beer gjort sin variant ännu mörkare och mer komplex. Maltblandningen består av åtta sorters ljus, halvmörk och svart malt, både rökt och rostad. Samuel Adams Imperial Stout har en fyllig, besk och rostad karaktär med rök-, choklad-, kaffe- och anistoner som åtföljs av krydd- och örtaromer från rikliga mängder East Kent Goldings-humle. Ölet serveras med fördel vid 12- 15 grader och passar utmärkt till ostron, chokladdesserter och cheesecake. Alkoholhalten är 9,2 procent.

Samuel Adams Fantastic Four flerpack med Boston Lager, Noble Pils, Latitude 48 IPA och Imperial Stout lanseras 2 september på Systembolaget och kostar 79:90 kronor. Ölen kommer att finnas tillgängliga i minst sex månader i 172 butiker. Samtliga flaskor i fyrpacket har storleken 35,5 cl. Artikelnumret är 1613-04.

Marc Eysermans, Brand Manager för Samuel Adams i Sverige
Mail: marc@galatea.se