Sigtuna Brygghus ser grönt

Emil Lindén på Sigtuna Brygghus har skapat en ekologisk Pale Ale som lanseras i det fasta sortimentet 2 december. SIGTUNA ORGANIC ALE är bryggd i en 80-tals retrostil från den amerikanska västkusten.

Emil Lindén är bryggaren som helst hissar fanan för klassiska tyska och brittiska öl. Med SIGTUNA ORGANIC ALE tar han dock ett stort kliv över Atlanten och fortsätter till USAs västkust för inspiration. Resultatet är en ekologisk Pale Ale i den stil som utvecklades av amerikanska mikrobryggare i början av 1980-talet då aromatiskt humle var nytt och riktigt spännande.

– Jag vill aldrig att de som dricker mina öl ska behöva söka skydd för humlebomber, säger Emil Lindén på Sigtuna Brygghus. Det är betydligt intressantare med öl där malten och humlet stöttar varandra och skapar en bra hinkabilitet. Min ekologiska Pale Ale i amerikansk västkuststajl är bryggd för att tilltala en större grupp öldrickare utan att bli tråkig.

SIGTUNA ORGANIC ALE är bryggd på ekologiskt Pale Ale-malt samt ljus karamellmalt. Humlet består av lika ekologiskt Nya Zeeländsk Cascade samt tysk Perle. Det ger ölet en allmänt fruktig doft med fräscha citrustoner med tydlig grapefrukt. SIGTUNA ORGANIC ALE har en balanserad maltkropp med en frisk citrusbeska vilket ger ett lättdrucket men intressant allround-öl. Alkoholhalten ligger på 4,5 procent.

Sigtuna Brygghus utanför Stockholm fokuserar hårt på miljön och har certifierats för att klara av ekologisk produktion. För att driva bryggeriet används endast el från förnyelsebara källor som vind- och vattenkraft. Resterna från bryggningen skickas till en anläggning för att producera biogas.

SIGTUNA ORGANIC ALE kommer i en fast lansering på Systembolaget 2 december. Priset för 33 cl är 14:90 kr och artikelnumret 1547. Ölet har 4,5 procent alkoholhalt.

Emil Lindén, bryggare på Sigtuna Brygghus
E-post: emil@sigtunabrygghus.se