St Eriks Oktoberfest har en mörk sida

Mörk lager är ett av det snabbast växande ölsegmenten i Sverige vilket S:t Eriks Bryggeri har tagit fasta på i sitt nya öl S:t Eriks Oktoberfest. Ölet är en tillfällig lansering som släpps på Systembolaget 1 september. S:t Eriks Oktoberfest är ett matvänligt öl som passar lika väl till schweinehaxe och jägerschnitzel som till sauerkraut och würst.

Oktoberfesten i München är världens största folkfest där fler än 6 miljoner besökare tillsammans dricker över 7 miljoner liter öl. Från mikrobryggeriet S:t Eriks kommer en betydligt mindre volym av välsmakande oktoberfestöl signerat Jessica Heidrich.

Traditionellt sett är oktoberfestöl en ljus lager men S:t Eriks har i år valt att lansera en mörkare och ännu mer matvänlig bryggd. Jessica Heidrich version av oktoberfestölen är gjord på fyra olika maltsorter - pilsner, carapils, caramunich och choklad. Som alltid har Jessica adderat en modern twist samt skapat balans genom att använda det amerikanska humlet chinook samt centennial.

– Med sin blandning av klassik malt och modern amerikanska humle kan S:t Eriks Oktoberfest liknas vid ett par lederhausen med Stars and Stripes, säger Jessica Heidrich, bryggare av S:t Eriks. I och med min tyska bakgrund har jag en stor förkärlek för det rustika köket. Vi har därför gjort ett fylligare matöl som passar mycket väl till smakrik mat med både syrlighet och sötma.

S:t Eriks Oktoberfest är en mörk rödbrun lager med rostad, fyllig, maltig smak med inslag av kaffe, rågbröd, humle och mörk choklad. Det har en lång aromatisk eftersmak med rostade toner, choklad och en uppiggande citrusaktig humle. Oktoberfest passar inte bara ypperligt till det bayerska köket utan även till rätter på våra lokala höstråvaror så som rotsaker, svamp och vilt.

Försäljningsperiod: 1 september – 14 november
Alkohol: 5,3 % (330 ml)
Pris: 16:90 kr
Systembolagets art. nr: 11253-03

För mer info, vänligen kontakta:
Jessica Heidrich
Tel: + 46 70 40 39 740

Om Jessica Heidrich:
Jessica Heidrich är en ”FlyingBeermaker” vilket innebär att hon skapar sina öl och brygger dem på olika mikrobryggerier runt om i Sverige. Med en bakgrund som både forskare, mikrobiolog och sommelier är hon idag Sveriges mest framgångsrika ölmakare. Jessica Heidrich är förutom skapare av S:t Eriks öl fyrfaldig svensk mästare i ölbryggning och domare i internationella öltävlingar på högsta nivå.

Om S:t Eriks:
S:t Eriks är en serie moderna svenska mikrobryggda öl som öppet visar sin kärlek till humle. Historien om S:t Eriks Bryggeri börjar i Stockholm 1859 och lever vidare genom ölmakaren Jessica Heidrich innovativa ölsorter med en tydlig inspiration från USA:s västkust.

Ordinarie sortiment:

S:t Eriks Pilsner
S:t Eriks IPA (India Pale Ale) S:t Eriks Pale Ale
S:t Eriks 80/-
S:t Eriks Porter
S:t Eriks India Ale
S:t Eriks American Pale Ale

Säsongs/Tillf. lanseringar 2012:

S:t Eriks Porter
S:t Eriks Påsk Ale
S:t Eriks & Mathias Dahlgren #1 Enbär S:t Eriks Oktoberfest

Säsongs/Tillf. lanseringar 2011: