Nyhet 2017 – Tegnér & Don Extra Old Julcognac

Tegnér & Son förfinar traditionen i ny Julcognac

Galateas samarbete med prestigemärket Tegnér & Son fortsätter traditionen sedan 1880 att utveckla och förfina juldrycker för den svenska marknaden. Tillsammans med julglögg och julsnaps kommer nu även Tegnér & Son Extra Old Julcognac i exklusiv upplaga. Det blir den andra julkonjaken i ordningen, efter 2016 års fina mottagande. Lanseringen i början av november sker i Systembolagets beställningssortiment.

Tegnér & Son Extra Old Julcognac, från ett av svensk vinhandels äldsta familjeföretag, är en djupt bärnstensfärgad och komplex konjak med delikata toner som mer än gärna lägger sig på minnet. I cuvéen ingår eau-de-vier av olika ålder från områden i Cognac: Petite Champagne, Borderies och Fins Bois.

Doft och smak

Den har en mycket fruktig doft kombinerad med aromatiskt blommiga toner. Och med näsan djupare i glaset kommer dofter av sultanrussin, valnötter och den klara tonen av vanilj. Doften skapar helt klart högt ställda förväntningar på smaken.

Smaken är övergripande fruktig men den har också intensiva toner av valnötter, gul och frukt och ädel vanilj. Eftersmaken är lång och stram med inslag av fat.

– Den långa lagringen balanserar syran och ger till slut en storslagen elegans till konjaken. Det här är en fint balanserad konjak och ett gott hantverk, berättar Master Blender Sören Sörensen i Galateas och Tegnér & Sons projekt i den långa, svenska traditionen att förfina konjak.

Tegnér & Son Extra Old Julcognac är tappad på 240 flaskor om 50 centiliter och kostar 449 kronor i Systembolagets beställningssortiment. Lanserades i början av november med artikelnummer 86691.

Om Tegnér & Son

2011 inleddes samarbetet under prestigemärket Tegnér & Son mellan vinhandlare Christer Tegnér och söner samt Galatea. Tegnér & Son är Sveriges äldsta aktiva vinhandlarfamilj med en obruten verksamhet ända sedan år 1880. Tillsammans med Galatea fortsätter kontinuiteten i form av nya vin- och spritskapelser med inriktning på svensk tradition i modern tappning.

För frågor kring produktionen av Tegnér & Son glögg, vänligen kontakta:

Jens Henricson, Senior Brand Manager på Galatea
E-post: jens@galatea.se