Tegnér och Son lanserar ekologisk lättvinsglögg och alkoholfri glögg

Tegnér och Son lanserar ekologisk lättvinsglögg och alkoholfri glögg

För första gången lanserar Tegnér & Son en lättvinsglögg 2,2 procent samt en alkoholfri glögg på 0,5 procent. Båda de nya glöggsorterna är gjorda på ekologiskt vin från Italien som kryddats med ekologiska kryddor. Försäljningen startar 1 november i dagligvaruhandeln samt även på Systembolaget för den alkoholfria glöggen.

Tegnér och Son har en över hundraårig tradition av glöggtillverkning genom anfadern Esaias Tegnér som grundade vinhandeln Tegnér & Wilcken. Redan i slutet på 1800-talet blandades egen glögg i lagringslokalerna i centrala Stockholm. När Tegnér & Sons glögg återlanserads för fem år förändrades standarden för glögg genom att italienskt vin av hög kvalitet användes som bas. Inför årets julfirande finn nu även en lättvinsglögg och en alkoholfri glögg i sortimentet.

Tegnér & Son Ekologisk lättvinsglögg och Tegnér & Son Ekologisk Alkoholfri glögg är gjorda på italienskt ekologiskt vin av druvorna Sangiovese och Montepulciano som reducerats i alkohol. Både glöggarna bygger sedan på samma smakrika kryddblandning som den traditionella vin- och starkvinsglöggen utan tillsatser av färg- eller konserveringsmedel.

– Målsättningen med både vår lättglögg och alkoholfria glögg var att göra dem så lika våra alkoholhaltiga glöggar som möjligt. Det vill säga en tydligt fruktig vinsmak med smakrik traditionell glöggkryddning, säger glöggmästaren Sören Sörensen. De nya sorterna har även, precis som all glögg från Tegnér & Son, en något torrare smak.

Tegnér & Son Alkoholfri glögg har en kryddig och bärig doft med inslag av kryddnejlika, kardemumma, citrus och körsbär. Smaken är kryddig, frisk och fruktig med inslag av kryddnejlika, kardemumma och skogsbär.

Tegnér & Son Lättvinsglögg har en intensiv druvig doft med inslag av mörka bär, kardemumma, pomerans och kryddnejlika. Smaken är fruktig med inslag av mörka bär, kardemumma, pomerans samt kryddnejlika och avslutas med en balanserad sötma

Priset för både Tegnér & Son Ekologisk Lättvinsglögg och Tegnér & Son Ekologisk Glögg Alkoholfri är 32 kronor. På Systembolaget har den alkoholfria glöggen artikelnummer 11902-01. Båda kommer i en flaska på 75 cl.

För frågor kring produktionen av Tegnér & Son glögg, vänligen kontakta:

Jens Henricson, Senior Brand Manager på Galatea
E-post: jens@galatea.se