Tegnérs Family Reserve VSOP - Sveriges första ekologiska brandy

Tegnérs Family Reserve VSOP - Sveriges första ekologiska brandy

1 oktober lanseras Sveriges första ekologiska brandy på Systembolaget, Tegnérs Family Reserve VSOP. Brandy är ett prisvärt, modernt och mångsidigt komplement till exempelvis cognac och armagnac. Den nya brandyn under varumärket Tegnér & Son kommer ifrån Sveriges äldsta aktiva vinhandlarfamilj.

Tegnérs Family Reserve VSOP är Sveriges första ekologiska brandy på Systembolaget och en av de allra första i Europa. Drycken har en komplex doft med toner av valnöt, torkad frukt och russin. Smaken av toffée, hasselnöt, mörk choklad och vanilj gör att Tegnér Family Reserve VSOP passar bäst i en cognacskupa som digestif eller som bas i både nutida och klassiska drinkar.

– Brandy är en underskattad produkt som vi nu valt att tillverka enligt liknande principer som cognac och armagnac. En stor skillnad är dock att regelverket för brandy är mindre styrt vilket gett oss en större frihet i framtagandet. Det har vi utnyttjat för att tillverka en högkvalitativ brandy i en rund och mjuk stil med modern fräschör, säger Sören Sörensen, Utvecklingsansvarig för Tegnér & Son på Galatea Spirits AB.

Vinet som Tegnérs Family Reserve VSOP bygger på kommer ifrån 100 procent gröna ekologiskt odlade druvor från utvalda vingårdar. Druvorna har plockats tidigt för att uppnå en hög nivå av fruktsyra vilket ger ett friskt och torrt vin som sedan destilleras. En del har lagrats i stora traditionella ekståndare i 2-3 år och den andra delen i små franska ekfat i 7-8 år. De olika destillaten blandas sedan ihop till den slutgiltiga brandyn på samma sätt som en cognac byggs upp.

Tegnérs Family Reserve VSOP passar förutom i cognacskupan även till en god cigarr tack vare sin generösa frukt och viss sötma. Ett annat tips är ett stänk brandy i glöggen för att ge den extra smak - gärna en ekologisk sådan så som Wilckens Fat.

Tegnérs vin- och sprithandel grundades 1880 av Esaias Adolf Tegnér vilket gör familjen till Sveriges äldsta aktiva inom området - nu i femte generationen. Tegnér & Son är ett varumärke som i samarbete med Galatea Spirits AB utvecklar traditionella svenska vin- och spritdrycker - i modern tappning med hög kvalitet. Tegnérs Family Reserve VSOP är den första lanseringen i samarbetet.

Tegnérs Family Reserve VSOP lanseras den 1 oktober 2011 på Systembolaget. Priset är 129 kronor för 350 ml och varunumret är 300-02. Alkoholhalten är 38 procent.

För frågor kring Tegnér & Son kontakta:
Christer Tegnér, Vinhandlare
E-post: christer@tegner.se

För frågor kring produktionen av Tegnérs Family Reserve VSOP kontakta:

Sören Sörensen, Master Blender på Galatea Spirits AB
E-post: soren@galatea.se

För mer bildmaterial och övrig information kontakta:
Irene Adnell, Brand Manager

E-post: irene@galatea.se

Galatea, Skandinaviens ledande ölimportör!