Tio drycker som sätter smak på den svenska sommaren

Tio drycker som sätter smak på den svenska sommaren

När sommarvärmen sveper in över landet finns möjlighet att utforska ett spännande urval av drycker som ger krydda och smak på vårt somriga, avlånga land. Och det finns en hel del att välja mellan. Vi ger dig en samling dryckestips, redo att komplettera varje sommarmåltid, där såväl svensk snaps, kontinentala ölfavoriter som fräscha och pigga viner tar plats. En mångfald av drycker som vi för sakens skull begränsat till tio sommartips.

Denna somriga tio-lista representerar ett brett spektrum av smaker och stilar för att matcha den mångsidighet som sommaren erbjuder. Vi kan kalla det liten smakresa som sträcker sig över hela världen, men som finns tillgängliga via Systembolagets fasta sortiment.

Ölfavoriter för sommarens alla tillfällen

Goda, fräscha, kalla öler funkar både som sällskapsdryck och måltidsdryck varma sommarkvällar. I Systembolagets sortiment hittar du ett brett urval av tidlösa klassiker från världens alla hörn. Några av årets favoriter i sortimentet bjuder på öl från Tyskland, Italien och Danmark.

Birra Moretti: Italiens egen kvalitetsöl gjort på traditionellt sätt, med en produktionsprocess som går tillbaka ända till 1859. Med en maltig smak av ljus bröd, citrus och örter passar denna ljusa lager såklart perfekt in i det italienska köket till rätter som napolitansk pizza och krämiga pasta-rätter. Serveras vid 8-10 °C för den ultimata upplevelsen.

Pris: 18:90 kr
Artikelnummer: 89064

Bitburger Premium: Den tyska klassikern Bitburger Premium är en pilsner bryggd på tyskt, delvis lokalt odlat, korn och humle. Denna kalljästa lager har en brödig smak med inslag av honung, citronskal och halm och passar utmärkt till sommarens fisk- eller vegorätter. Som de flesta lager bör även denna serveras vid 6-8°C för bästa upplevelse.

Pris: 17 kr
Artikelnummer: 1565

Mikkeller Drink’in in the Sun: Denna danska alkoholfria American Pale Ale på burk kommer från hantverksbryggeriet Mikkeller. En typisk ljus och humlig veteöl med inslag av grapefrukt, ananas, vetebröd och apelsinskal som passar perfekt som sällskapsdryck eller till grillningen i sommar. Dessutom är burkens snygga, somriga design ett snyggt komplement till sommardukningen.

Pris: 20 kr
Artikelnummer: 11944

Sommarens viner i box och på flaska

Sommarens dryckesfavoriter är mångsidiga och bjuder på en färgrik blandning av rött, vitt och rosévin från södra Europa och Australien. Passar utmärkt under såväl försommarkvällarna i juni som för sensommarens kräftskivor.

Côté Mas Organic Rosé: Detta ekologiska rosévin på druvorna mourvèdre och syrah, kommer från Domaines Paul Mas i södra Frankrike och bjuder på en ren, somrig smak med inslag av jordgubbar, smultron, citrus och örter. Côté Mas Rosé bör serveras vid cirka 8-10°C och passar perfekt till sommarens fisk- och skaldjursrätter, eller grillat ljust kött.

Pris: 95 kr
Artikelnummer: 2282

Eugen Altschuh Pfalz Riesling Dry: Ett torrt och krispigt riesling från Tyskland som bjuder på balanserade frukttoner av krusbär, persika, päron, örter och citrus. Ett somrigt boxvin som passar alldeles utmärkt till försommarens grillade fiskrätter, skaldjursplatån eller sensommarens kräftskiva. Bör serveras vid 8-10°C för ultimat njutning.

Pris: 259 kr
Artikelnummer: 5487

Ecoltura Spago: Ecoltura Spago brukar beskrivas som ett kvalitativt italienskt rött flaskvin på box. Med fruktig smak som bjuder på inslag av plommon, choklad, körsbär, viol och vanilj är ett perfekt komplement till sommarens grillkvällar. Det passar både till lamm- och nötkött som till vegetariska rätter. Serveras vid cirka 18°C.

Pris: 199 kr
Artikelnummer: 50386

Maze Shiraz Cabernet Sauvignon, 2021: Detta röda boxvin på syrah och cabernet sauvignon tillverkas i södra Australien och har en generöst fruktig smak med inslag av bland annat svarta vinbär, choklad och blåbär. Passar som bäst till lamm- och nötkött. Serveras vid cirka 18°C.

Pris: 219 kr
Artikelnummer: 2648

Svenska klassiker och nya favoriter: Spritdrycker för sommarens alla tillfällen

Utöver sommarens viner och öl tipsar vi även om tre favoriter, med den svenska klassikern Hallands Fläder, Spritverkets egen Rom och den uppmärksammade trenden från USA, Hard Seltzer.

Hallands Fläder: Denna klassiker är en återkommande favorit på sommarfesterna. Ett brännvin med kryddig smak, inslag av sötma och såklart en tydlig karaktär av fläder, kummin och kanel. Hallands Fläder tillverkas fortfarande helt enligt sitt originalrecept från 1986 men har nyligen uppdaterat sin eleganta etikettsdesign. Hallands Fläder är given som snaps på midsommarbordet men passar också till fräscha fisk- och skaldjursrätter, och kan även med fördel kombineras med tacos eller en mustig chili.

Pris: 269 kr
Artikelnummer: 7

Spritverket Ekologisk Ljus Rom: Denna ljusa ekologiska rom från Spritverket tillverkas i Paraguay och har spännande, nyanserade smakinslag av arrak, örter och vanilj. Den passar utmärk som drinkingrediens i sommarens iskalla romdrinkar, eller som smakförhöjare i sommarens desserter.

Pris: 239 kr
Artikelnummer: 543

Local Hard Seltzer: Den stora trenden Hard Seltzer som från början kommer från USA lanserades i Sverige för några år sedan och har blivit en favorit för många. Local Hard Seltzer är den svenska varianten där kolsyrat alkoholhaltigt vatten smaksätts med citron för en fräsch och uppfriskande drink. Drycken har en fruktig smak med tydlig karaktär av citron och passar allra bäst till fisk och skaldjur, och sallader.

Pris: 20:90 kr
Artikelnummer: 1299

Dryckesrekommendationerna kommer från Galatea, Domaine Wines och Sundance Wines 2023.

Galatea är en av Skandinaviens ledande importörer av öl och har ett brett sortiment där både starka varumärken och specialprodukter har en självklar plats. Galatea har också ett gediget utbud av sprit med flera starka spritvarumärken, samt att Domaine Wines och Sundance Wines som ingår i Galatea-koncernen sedan 2020 har ett en stor portfölj av vin från hela världen att erbjuda.

Camilla Ericson

PR- och kommunikationschef