Vem kan odla Sveriges största gurka?

Vem kan odla Sveriges största gurka?

Mikrobryggeriet Sigtuna Brygghus planerar för ett helt nytt öl i höst. Projektet är än så länge hemligt men en viktig ingrediens kan avslöjas redan nu - gurka. Bryggeriet utlyser därför tävlingen #sigtunacucumber där svenska folket uppmanas att odla en så stor gurka som möjligt.

Sigtuna Brygghus har under de senaste åren gjort stora satsningar för att kunna brygga öl på ett så miljövänligt sätt så möjligt. Bryggeriet vill nu sätta ännu större fokus på bra, naturliga råvaror och anordnar därför tävlingen #sigtunacucumber. Tävlingen riktar sig till allt från inbitna trädgårdsodlare till ölfantaster med gröna fingrar och drar igång 23 april.

– Vi har länge haft ett stort miljöfokus på Sigtuna Brygghus men det är ett pågående arbete där vi hela tiden försöker bli bättre, säger Marcus Friari, som är Brand Manager Swedish Brands på Galatea. Genom den gröna gurktävlingen vill vi engagera svenska folket som vi vet är duktiga odlare. Allt som behövs är frön som beställs helt gratis från oss, en kruka, sol och lite tålamod.

Senast den 7 augusti skall bidraget finnas på Instagram med hashtag #sigtunacucumber och taggas med @sigtunabeer. Vinnaren får, förutom äran, det grönaste färdmedlet av de alla - en ny cykel från den svenska cykeltillverkaren Pilen.

Sigtuna Brygghus är ett av Sveriges miljövänligaste mikrobryggerier och drivs endast av förnyelsebar el från vatten- och vindkraft. Samtliga restprodukter från bryggningen används till att skapa fjärrvärme samt till att bilda biogas som exempelvis ger stadsbussarna bränsle.

Läs mer om tävlingen på sigtunabrygghus.se/cucumber