Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Galderma relanserar Sculptra® (injicerbar poly-L-lactic acid) i Europa som en del av satsningen att fortsätta växa globalt

På ett digitalt event den 3 mars, meddelade Galderma att de kommer relansera Sculptra®, en injicerbar poly-L-lactic acid, med en uppdaterad bruksanvisning i Europa. Uppdateringen innebär en snabbare och smidigare administration och baseras på fysiokemiska och kliniska studier. Relanseringen innebär en tillväxtmöjlighet för Sculptra® och förstärker Galdermas åtagande; att erbjuda innovativa lösningar för estetiska injektioner.

Med stigande ålder sker en åldersrelaterad förlust av kollagen. Det försvagar hudens inre struktur samt minskar dess elasticitet och förmåga att behålla fukt, vilket kan försämra hudkvaliteten och resultera i rynkor och slapp hud. Sculptra® är en kollagenstimulator som kan hjälpa till att fylla på förlorat kollagen. Genom att gradvis stimulera och öka individens egen naturliga kollagenproduktion kan hudens kvalitet och fasthet återställas.

Snabbare och smidigare administration
Nu relanserar Galderma Sculptra® med en uppdaterad bruksanvisning. Uppdateringen innebär att Sculptra nu kan administreras direkt efter beredning, det är inte längre nödvändigt att vänta två timmar. Dessutom finns nu möjligheten att tillsätta lidokain, lokalbedövning, för ännu högre patientbekvämlighet.

– Med Sculptra® har vi äntligen ett beprövat verktyg för att aktivera hudens egen kollagenproduktion. Relanseringen i Europa representerar ett spännande nytt kapitel för en redan beprövad behandling och jag ser fram emot att få erbjuda Sculptra® till mina patienter, säger Dr. Christoph Martschin, dermatolog, Akademikliniken, Stockholm.

Goda resultat i kliniska studier
Den uppdaterade bruksanvisningen baseras på nya data från fysiokemiska studier, samt resultat från kliniska multicenter-studier, som utvärderade säkerheten och effekten av Sculptra® hos 80 patienter. Resultaten visade att Sculptra® tolererades väl, orsakade mindre smärta vid injektionen och var jämförbar med referensgruppen för att utjämna nasolabialveck vid vecka 48.

– På Galderma har vi åtagit oss att kontinuerligt utveckla och förbättra vårt estetiska erbjudande till våra kunder och deras patienter. Relanseringen av Sculptra® är en viktig del i Galdermas strategi då vi stärker vår portfölj och säkrar vår position inom detta otroligt attraktiva marknadssegment, säger Charlotte Ungerth, Head of Aesthetics Business Unit Nordics på Galderma.

Som del i relanseringen höll Galderma nyligen ett virtuellt event for över 1000 specialinbjudna europeiska estetiska injicerare för att ge dem ny utbildning och support för det nya sättet att bereda och administrera Sculptra®.

Om Sculptra®
Sculptra® är en medicinteknisk produkt som innehåller mikropartiklar av poly-L-lactic acid, PLLA, som är en syntetisk, biologiskt nedbrytbar och biokompatibel polymer. Partiklarna vitaliserar och återskapar gradvis hudens struktur genom att stimulera kollagenproduktionen och ger naturliga och långvariga resultat i upp till två år.

Produkten verkar genom att stimulera hudens egen kollagenproduktion och är lämplig för att öka volymen på nedsjunkna områden, framförallt för att korrigera hudveck, rynkor, ärr och åldrande hud. Den är också lämplig för stora volymkorrigeringar efter fettförlust i ansiktet (lipoatrofi).

Sculptra® godkändes första gången 1999 i Europa och nu finns produkten i över 40 länder världen över. För att lära dig mer om Sculptra®, besök www.galdermaaesthetics.se.

Globalt center och nordiskt säljbolag i Uppsala
I Uppsala har Galderma 500 medarbetare och här ligger även vårt globala center för affärsområdet Aesthetics (Estetik) med verksamhet inom produktutveckling och tillverkning för världsledande produkter som Restylane®och Sculptra®. Uppsala är också basen för Galderma Nordic, det nordiska säljbolaget.

Om Galderma

Galderma, världens största oberoende globala dermatologiska företag, grundades 1981 och finns i 100 länder med en omfattande produktportfölj för behandling av olika hudåkommor. Företaget samarbetar med vårdpersonal världen över för att tillgodose människors dermatologiska behov under livets olika faser. Galderma är ledande inom forskning och utveckling av vetenskapligt definierade och medicinskt dokumenterade lösningar för huden och dess åkommor.

Mer information finns på www.galderma.com/se

Exempel på strategiska varumärken är bland annat Epiduo®, Oracea®, Clobex®, Differin®, Mirvaso®, Soolantra®, Rozex®, Loceryl®, Basiderm®, Metvix®, Actinica®, Cetaphil®, Azzalure®, Restylane® och Sculptra®.

Isabella Laihorinne Smedh

Presskontakt PR & Communication Galderma Uppsala Site +46 761811713

Vi erbjuder innovativa medicinska lösningar på människors dermatologiska behov under livets olika faser.

Om Galderma

Galderma i Uppsala har 500 medarbetare inom produktutveckling och tillverkning av sina världsledande produkter inom det estetiska området samt är basen för Galderma Nordic, det nordiska säljbolaget.

Galderma Nordic AB
Seminariegatan 21