Positiv start för Företagsakuten i Gällivare

Positiv start för Företagsakuten i Gällivare

Gällivare Näringsliv tar krafttag för att stötta ortens företagare under coronakrisen. Genom den nyöppnade Företagsakuten kan företagen få information om vilka stödåtgärder som finns att tillgå och hjälp med att utveckla verksamheten för att kunna gå stärkta ur krisen.

-Vi har redan hunnit vara i kontakt med många företag och reaktionerna har varit mycket positiva. Som enskild företagare kan det vara svårt att hänga med och vara uppdaterad kring alla olika former av stöd som samhället erbjuder under coronakrisen, säger Roger Hansson, vd för Gällivare Näringsliv.

Ett tiotal företagsrådgivare har knutits till Företagsakuten och de arbetar nu för högtryck med att kontakta alla aktiva företag i kommunen och informera om allt från korttidspermitteringar till anstånd med skattebetalningar, konsultstöd och tillfälliga hyressänkningar.

– Samtidigt som vi informerar om alla stödformer för vi också en kreativ diskussion hur de kan utveckla sin affärsmodell genom digitalisering och kompetensutveckling för att stärka konkurrenskraften både på kort och lång sikt, säger Roger Hansson.