Elisabeth Landby, ordförande Gällivare Handel

Ett dåligt år avslutades väldigt bra för handeln

Först ut var Gällivare Handel när Gällivare kommuns och Gällivare Näringsliv AB:s gemensamma satsning på företagsbesök inledde 2021.

Den lokala näringslivsorganisationen Gällivare Handel vars främsta uppgift är att skapa goda förutsättningar för ortens handlare spelar en nyckelroll i synliggöra handelns situation och dess framtidsutmaningar lokalt.

Under besöket samtalades bland annat om hur kommunikationen och dialogen kring byggnationer i centrum, parkeringar och restriktioner med anledning av pandemin kan förbättras. 2020 har varit ett utmanande år för föreningens medlemmar. Ordförande Elisabeth Landby berättade också om arbetet med föreningens populära presentkort som genererat så många nya medlemsföretag senaste året.

– Gällivares organisationer och näringslivet i övrigt har varit så stöttande för handeln under det gångna året. Ett dåligt år avslutades ändå väldigt bra, säger Elisabeth Landby ordförande Gällivare Handel.

– Det är glädjande att Gällivareborna har ställt upp för den lokala handeln under den gångna julen, säger kommunalrådet Jeanette Wäppling.

– En tätare dialog med handeln är avgörande för att stärka Gällivares företagsklimat, säger kommunalrådet Henrik Ölvebo.

– Handeln och centrumutvecklingen utgör en viktig del i Gällivares attraktivitet och vi ser framemot att intensifiera det arbetet bl. a. genom branschrådet som startades under 2020, säger Roger Hansson vd Gällivare Näringsliv AB.

Från Gällivare kommun deltog kommunalråden Jeanette Wäppling, Birgitta Larsson och Henrik Ölvebo samt kommundirektör Monica Flodström. Från Gällivare Näringsliv AB deltog vd Roger Hansson, företagslots Monica Johansson och näringslivsutvecklare Jenny Eriksson.

Bakgrund
I Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner 2020 klättrade Gällivare två placeringar till plats 234. Utifrån detta har Gällivare kommun och Gällivare Näringsliv AB beslutat att sätta in gemensamma åtgärder. Företagsbesöken under 2021 är ett led i detta arbete med mål att 2023 nå plats 150 i rankingen.

Gemensamma åtgärder för att stärka Gällivares företagsklimat

• Ökad dialog mellan företag och kommun.
  • Införa servicegarantier och mål för kundnöjdhet.
  • Snabbare och effektivare processer för ökad service.
  • Företagslots finns hos Gällivare Näringsliv AB.
  • Arbeta för ökad tillgänglighet, service och bemötande.