Gällivarebössan samlar till Musikhjälpen igen

Gällivarebössan samlar till Musikhjälpen igen

Musikhjälpen är tillbaka och likaså Gällivarebössan – bössan som förra året samlade drygt 60 000 kr. Insamlingsbössan har öppnat och pågår till och med 18 december, visst siktar vi på nytt rekord 2022?

Face of Gällivare, Gällivare Näringsliv AB, LKAB och Boliden startade förra året den digitala insamlingsbössan "Gällivarebössan" till förmån för Musikhjälpen vilket landade på inte mindre än 60 750 kr.

Johanna Dahlström, dåvarande projektledare för samhällsprojektet Face of Gällivare deltog 2021 med Gällivarebössan på videolänk i Musikhjälpens radio- och tv-sändning med programledaren Brita Zackari och Assia Dahir.

– Det var ett otroligt gensvar och roligt är också att Gällivarebössan inspirerade till att fler stadsbössor startades upp, ett tävlingsmoment som sporrade oss lite extra, säger Johanna Dahlström, näringslivsutvecklare på Gällivare Näringsliv AB.

I år är temat “för en tryggare barndom på flykt från krig “ som fokuserar på att förbättra livet för barn och unga under 18 år på flykt undan krig och konflikter exempelvis genom att skapa tillfälliga skolor och hjälpa barn att hitta sina anhöriga.

Johanna hoppas att Gällivarebössan ska inspirera till fler lokala engagemang och insamlingsinitiativ i form av utmaningar, arrangemang, donationer eller försäljningar.

– Musikhjälpen är en grym möjlighet för privatpersoner, föreningar och näringsliv att gemensamt engagera sig för ett viktigt ändamål. Och visst vore det roligt om vi också kunde få se Hooja och Mårdis i glasburen?

Lokala initiativ välkomnas och uppmuntras

Anordnar du en insamlingsaktivitet i Gällivare till årets Musikhjälpen? Tipsa info@gallivarenaringsliv.se eller använd hashtag #gällivarebössan, vi berättar gärna om det i våra sociala medier och nyhetsbrev!

Läs mer om Musikhjälpen: https://www.radiohjalpen.se/insamlingar/musikhjalpen

Länk till Gällivarebössan: https://bossan.musikhjalpen.se...

Använd hashtag: #gällivarebössan #MH22