Här är pristagarna på Gällivaregalan 2023

Här är pristagarna på Gällivaregalan 2023

Feststämningen var på topp när Gällivaregalan gick av stapeln på Grand Hotel Lapland under fredagskvällen. Ett flertal prestigefyllda utmärkelser tilldelades verksamma inom Gällivares idrott, kultur och näringsliv.

Närmare 300 uppklädda och förväntansfulla gäster hade samlats på Grand Hotel när hela Gällivares gala gick av stapeln i fredags. En kväll fylld av glädje och entusiasm och för andra året i rad, under ledning av de folkkära lokalprofilerna Simon Lundmark och Elisabeth Landby som lyckades väl med att få i gång publiken.

Årets nyföretagare blev syskonen Denice och Jesper Johansson, som på bara ett år startat upp GVE Padel, en padelhall som blivit ett uppskattat inslag i Gällivares sportscen, bland både motionärer och vana padelutövare. På kort tid har de redan en stabil och lojal kundbas.

– Man känner sig oerhört stolt, det är såklart superroligt! Vi har försökt engagera oss så mycket som möjligt, med tävlingar och klubbmästerskap bland annat. Vi märker att folk uppskattar det vi gör. Idag är det precis ett år sedan vi drog i gång och vi kunde inte fått ett bättre ettårsjubileum! Säger Jesper.

Gällivare Näringsliv AB hade äran att belöna Årets nyföretagare medan lokalföreningen Företagarna Gällivare delade ut priset Årets företagare. Johan Lindström, Lars-Anders Lindström och Emil Björk som tillsammans driver Lindströms Plåtslageri i Gällivare AB tog hem det prestigefyllda priset för Årets företagare. Familjeföretaget som funnits sedan 1909 har gjort arbeten på en mängd byggnader i Gällivare och är ett välkänt namn i kommunen.

– Det är en ära att få ta emot det här priset. Jag vill tacka Företagarna och alla våra trogna medarbetare, men också tidigare generationer som har gjort det här möjligt, min far, min farbror, min farfar och farfarsfar. Det här är ett kvitto för att vi gör något hållbart och bra för kommunen, säger Johan.

Andra pristagare inkluderade Handbollsklubben Laponia, som prisades av Sparbanken Nord med 90 000 kronor och GE Maskintjänst mottog pris av LKAB för deras innovationskraft och lyhördhet mot marknaden. Dessutom hyllades Ann-Helen Mickelsson som Årets eldsjäl av Gällivare Kommun för hennes betydande bidrag till föreningslivet och kulturutvecklingen genom sitt långvariga engagemang inom hembygdsföreningen.

Roger Hansson, vd på Gällivare Näringsliv som arrangerade årets Gällivaregalan var tillfreds med kvällens inramning och att så många slutit upp för delta.

– Gällivaregalan är ett viktigt tillfälle att tillsammans hylla framgångar inom idrott, kultur- och entreprenörskap. Jag skulle vilja tacka för förtroendet och möjligheten att skapa den här hyllningskvällen där vi prisat några av alla de som gör det där extra för Gällivare, avslutar Roger.

Här är alla pristagare på Gällivaregalan 2023:

Årets företagare
Företagarna Gällivare

Tilldelas Johan Lindström och Lars-Anders Lindström och Emil Björk, Lindströms Plåtslageri
Årets Företagare är ett av Gällivares äldsta företag, grundat 1909. De har genomfört en framgångsrik generationsväxling som inneburit utveckling och förnyelse. Företaget har tillförts nya verksamheter och det växer, Årets Företag i Gällivare är Lindströms Plåtslageri i Gällivare AB.

Årets nyföretagare:

Tilldelas Jesper Johansson och Denice Johansson, GVE Padel.
Årets nyföretagare har imponerat med sin affärsidé inom bollsport. Genom att skapa en plats där både nybörjare och erfarna spelare kan samlas och utvecklas, har syskonen skapat en stabil och lojal kundbas. De kombinerar affärsmässighet med en förmåga att snabbt växa och utveckla verksamheten, vilket gör dem till inspirerande exempel för framtida entreprenörer.

Årets eldsjäl:
Gällivare kommun

Tilldelas Ann-Helen Mickelsson, Gellivare Sockens Hembygdsförening.
Ann-Helen är en eldsjäl som under många år arbetat inom föreningslivet där inte minst kulturen legat henne extra varmt om hjärtat. För Gellivare Sockens Hembygdsförening och Gällivare Malmbergets Konstklubb har hon under flera år varit en motor, där just de föreningarna spelar en mycket viktig roll för Gällivare kommuns föreningsliv och kulturutveckling. Hennes engagemang och positiva energi gör henne till en värdig vinnare av eldsjälspriset 2023.

LKAB Priset:
LKAB

Tilldelas Ann Wahlström och Joakim Kvickström, GE Maskintjänst AB.
Årets LKAB pristagare är ett företag med en lång historia här i Gällivare. Ett företag som har utvecklats i samklang med tiden. Med stort engagemang och hög innovationskraft kompletterat av en lyhördhet gentemot marknad och kund, är det ingen slump att de har lyckats växa till ett företag av dagens storlek. Ett företag som erbjuder en givande dialog och bidrar till utveckling genom att både svara och ställa frågor på ett öppet och transparent sätt.

Sparbanken Nord priset:
Sparbanken Nord

Tilldelas Sandra Lindahl och Peter Ryrland, Handbollsklubben Laponia
Med en fördubbling av antalet medlemmar sedan 2020, har HK Laponia utvecklat ett stort intresse för handboll bland barn och unga. Med fina värdegrunder som lekfullhet, gemenskap, glädje och respekt är föreningen en förebild för det viktiga föreningslivet och bidrar till att öka attraktionskraften för Gällivare. Föreningen främjar därmed samhällsutveckling, gemenskap och inkludering vilket faller inom ramarna för Sparbanken Nords samhällsengagemang.