Butiksmedarbetare Lena Johansson tillsammans med Sanne Vennström, ägare av butiken Jeansgruvan.

​Jeansgruvan dubbelt prisad på Digitala Gällivaregalan 2020

Jeansgruvan blev under torsdagskvällen utsedd både till Årets omställare och Årets kundbemötande på den innovativa näringslivsgalan Digitala Gällivaregalan 2020.

Jeansgruvan som ägs av Sanne Vennström var en självklar finalist till båda utmärkelserna Årets omställare och Årets kundbemötande när Gällivare Näringsliv AB öppnade för allmänheten att nominera. Lovorden var många och varma.

Totalt inkom närmare 1500 röster från allmänheten och omröstningen var mycket jämn ända till slutet.

– Jag blir jätteglad över att ens ha blivit nominerad. Jag blir så himla glad, det är så häftigt! Jag hade inte väntat mig att vinna någonting, säger Sanne Vennström.

Motivering till utmärkelsen Årets kundbemötande

"Butiken som skapar en välkomnande atmosfär och levererar hög servicenivå. Positiva och hjälpsamma i alla lägen."

Motivering till utmärkelsen Årets omställare

"Företaget som snabbt ställde om sin verksamhet och butik till att ha hela sortimentet tillgängligt i sociala medier och erbjuda hemleverans och hämta i butik. Butiksägaren är även initiativtagare till uppskattade #localherogällivare där alla fantastiska företag och personer i Gällivare lyfts för att tillsammans hålla igång den lokala handeln. Företaget har generöst kommunicerat och andra verksamheters anpassningar till pandemin och sålt mössor med Gällivare handels presentkort på köpet."

Ett kalajs helt enligt föreskrifterna

Digitala Gällivaregalan 2020 anordnades den 12 november, under pågående pandemi som ett alternativ till näringslivsgala i mer traditionell bemärkelse. Prisutdelare, finalister och publik medverkade pandemianpassat på videolänk från valfri skärm. Alkoholfritt bubbel, vegetariskt tilltugg och blomster överlämnades till finalisternas dörrar.

– Vi måste lära oss fira tillsammans i nya former. Vi kan inte pausa oss ur den här krisen, det är ju särskilt nu vi behöver lyfta varandra och det positiva som sker, inte minst våra företagare. För att sprida exemplet om pandemianpassat firande bjöd vi också in smittskyddsläkaren Anders Nystedt. Han avböjde men tillade att “kalajset ju var helt enligt föreskrifterna” och passade också på att ge beröm till Gällivares medborgare, näringsliv och kommun för hanteringen av utbrottet i somras, säger Roger Hansson, vd på Gällivare Näringsliv AB.

– Jag vill rikta ett stort och varmt tack till allmänheten för det engagemang och den generositet vi fått ta del av i och med nomineringarna och omröstningen, säger galans värd Josefin Bennet-Kjellsson, näringslivsutvecklare på Gällivare Näringsliv AB.

Alla finalisterna i Digitala Gällivaregalan 2020

Årets kundbemötande

• Eriksson & Rönnquist
  • Gällivare Begravningsbyrå
  • Ica Kvantum Gällivare
  • Jeansgruvan

Finalister i kategorin Årets omställare

• Allemans restaurang
  • Eriksson & Rönnquist
  • Jeansgruvan
  • Motorhallen Gällivare

Arrangör: Gällivare Näringsliv AB i samarbete med Sparbanken Nord – Framtidsbanken och Företagarna Gällivare.