Din Agenda 2030. Så bidrar du till en hållbar planet. Författare Parul Sharma.

Stort intresse för företagsutbildning i hållbarhet i Gällivare

Mer kunskap om Agenda 2030 och om hållbarhetsfrågor inom näringslivet lockar. Till höstens nya företagsutbildning i Gällivare har många redan anmält sig. Och än finns möjligheten för fler företag då ansökan fortfarande är öppen.

Förberedelserna pågår för fullt inför den diplomerande utbildningen i hållbar utveckling som riktar sig till små och medelstora företag i Norrbotten. Bakom utbildningen står Kunskapscentrum för hållbarhet, ett samarbete mellan Gällivare Näringsliv AB och CSR Sweden.

– Vi ser ett ökande intresse för hållbarhetsfrågor. Vi har sökande från många olika branscher vilket är jätteroligt att se. Utbildningen som är diplomerande leder till en företagsindividuell praktisk åtgärdsplan för det egna företaget, på så sätt tas lärdomarna vidare och omsätts i de egna organisationerna. Norrbotten driver den globala gruv- och stålindustrins gröna omställning, men för att vi ska lyckas måste vi få med hela näringslivet på resan, säger Roger Hansson, vd Gällivare Näringsliv AB.

Leds av en Sveriges främsta hållbarhetsexperter

Utbildningen leds av en av Sveriges främsta hållbarhetsexperter Parul Sharma, vd för Academy for Human Rights in Business. Parul är människorättsjurist och har under många år arbetat med hållbarhetsfrågor inom näringslivet. Hon är aktiv författare och opinionsbildare och driver tillsammans med CSR Sweden utbildningar och rådgivning inom hållbar utveckling. Hon var tidigare ordförande för regeringens Agenda 2030-delegation och har i över 20 år arbetat med fokus på västerländska företags CSR och hållbarhetsarbete i högriskländer. Kursbok i höstens utbildning är hennes senaste bok Din Agenda 2030, så bidrar du till en hållbar planet.

– Norrbotten har goda förutsättningar att bli ledande i hållbarhetsfrågor i Sverige. Jag är glad att vi genom Kunskapscentrum för hållbarhet kan erbjuda företag i Norrbotten utbildning inom hållbar utveckling och det är glädjande att intresset är stort, säger Parul Sharma.

Utbildningen uppmuntras och välkomnas av industrin

– Hållbarhetsfrågorna kommer att vara i fokus i framtidens gruvverksamhet. Därför är det viktigt att alla länkar i kedjan, från små lokala underleverantörer och entreprenörer till oss som gruvbolag klarar en omställning som svarar upp till målen i Agenda 2030, det är ett måste för att vi ska vara konkurrenskraftiga, säger Torbjörn Ahnqvist, avdelningschef för anrikningsverk och dammar vid Aitikgruvan.

– Vi vill göra affärer med de bästa leverantörerna, de som bäst uppnår våra krav och förväntningar. Vi utvärderar potentiella och nuvarande leverantörer ur ett hållbarhetsperspektiv redan idag och kommer att göra det ännu mer systematiskt framledes. Utbildningen inom hållbarhet är ett sätt att tillsammans skapa förutsättningar för oss och våra leverantörer att utvecklas, säger Caroline Wiss, inköpschef på LKAB.