För första gången arrangeras Tech Days Gällivare i Kunskapshuset Gällivare.

Tech Days Gällivare – techintresserade ungdomar behövs i gruvbranschen

Tech Days Gällivare är ett samarbete mellan Boliden, LKAB, Gällivare Näringsliv och Gällivare kommun riktat till Gällivares unga för tech-aktiviteter under höstlovet. 1-2 november mellan klockan 12 och 20 fylls Kunskapshuset i Gällivare centrum med tech.

– Vi i Gällivare bor och lever i ”epicentrum” av de svenska industrisatsningarna. Det som görs just nu här påverkar resten av världen, vilket är rätt coolt. Gällivareungdomarna växer upp och in i det här. Vi vill ta vara på deras intresse för tech, Therese Dyrander, studentkoordinator LKAB.

– Det började med ett samtal över hur våra verksamheter utvecklats och kommer att utvecklas genom åren. Hur tekniken tagit mer och mer plats och vilken tillgång våra spelande ungdomar är och kommer att vara i yrkeslivet, säger Maria Leander, HR-kommunikatör Boliden.

Besökarna kommer att få en god uppfattning om vad gaming, spelutveckling och gruva har gemensamt. I Kunskapshuset, Sveriges modernaste gymnasieskola kommer ungdomarna få möjlighet att testa ansikts-Mocap, att stå i en gruvkvarn i VR och prova att släcka en brand i ett virtuellt kök. Se hur man kan nyttja drönare till att scanna av sin omgvining, testa HoloLens2 och se hur en kollaborativ robot kan imitera ens rörelser.

– Vi hoppas att Tech Days Gällivare ska inspirera fler ungdomar att välja tech-spåret i sin utbildning. Vi vill också synliggöra sambandet mellan tech, gaming och framtidens yrken. I Gällivare finns otroliga möjligheter för alla som vill jobba i högteknologiska och innovativa företag, säger Roger Hansson, VD Gällivare Näringsliv AB.

Tech Days Gällivare får också besök av robothunden Spot. En Scania batterilastbil visas upp, det bjuds på föreläsningar, gruvbesök och möjlighet att testa ett antal VR-upplevelser och simulatorer.

Mer information om Tech Days Gällivare hittar du här. http://techdaysgallivare.se/

Jenny Eriksson, Gällivare Näringsliv AB
jenny.eriksson@gallivarenaringsliv.se