Gant förstärker produktutveckling och design

Gant förstärker utvecklingen av sina kollektioner ytterligare genom att samla ansvaret för produktutveckling och design. Till ny direktör för Gant produktutveckling och design har idag utsetts Ulrika Andersson. Hon kommer närmast från tjänsten som ansvarig för utvecklingen av Gant Woman, som framgångsrikt lanserades på marknaden 2004. Gant är ett svenskt företag som driver och utvecklar ett internationellt livsstilsvarumärke med rötter i den amerikanska östkusten. Bolaget har successivt breddat sitt erbjudande till att omfatta kollektioner för män, kvinnor samt pojkar och flickor. Vidare designas och marknadsförs produktgrupperna skor, parfym, klockor, glasögon samt heminredningsprodukter genom licenstagare. Gant har en historik av uthållig och lönsam tillväxt och har som ambition att bli ett ledande globalt varumärke. Med en gemensam plattform för produktutveckling och design för samtliga kollektioner skapas ökad samordning och stärkt styrning av varumärkets utveckling. Ulrika Andersson, 41 år, har idag utsetts till direktör för produktutveckling och design. Hon har examen från ESMOD Paris Fashion School och var tidigare produktionsansvarig inom H&M. Ulrika har arbetat på Gant sedan 2002 och ansvarat för utvecklingen av Gant Woman, som idag representerar 15 procent av Brand Sales och en viktig del av Gants framtida tillväxt. Ulrika tillträder sin nya roll omgående. – Vi har utvecklat ett brett erbjudande under varumärket Gant – nu samlar vi ansvaret för produktutveckling och design, både för att förbättra styrningen och för att bättre ta tillvara alla de möjligheter och den kreativitet som finns i vårt samlade utvecklings- och designteam. Ulrika Andersson kommer med sina erfarenheter att bli en viktig kraft i den fortsatta utvecklingen av kollektionerna och varumärket, säger Arthur Engel, vd i Gant. För ytterligare information vänligen kontakta Arthur Engel, VD, telefon 08-506 760 00 Ulrika Andersson, Direktör produktutveckling & design, telefon 08-506 760 00 Louise de Verdier, Informationschef, telefon 08-506 760 00 GANT är ett svenskt företag som driver och utvecklar ett internationellt livsstilsvarumärke med rötter i den amerikanska östkustens lediga kläd- och livsstil, där varumärket etablerades år 1949. Idag säljs GANT i 68 länder genom 237 fristående GANT-butiker samt drygt 4 000 utvalda återförsäljare. Kollektionerna innefattar kläder för män, kvinnor, pojkar, flickor och babies. Armbandsur, skor, glasögon, herrdofter och heminredning tillverkas på licens under varumärket GANT. Under 2005 uppgick brand sales (försäljningen i konsumentled) till 5 600 MSEK. Gant Company AB är sedan mars 2006 noterat på Stockholmsbörsens O-lista. www.gant.com

• Skönhet