BRF-styrelsen ansvarig för garagesäkerheten

BRF-styrelsen ansvarig för garagesäkerheten

Säkerheten har fått stå tillbaka under pandemin när många bostadsrättsföreningar avvaktat med större renoveringar. När nu renoveringarna ökar, och vi är mitt inne i en period då nya styrelser ska tillträda är det bra att känna till vilket ansvar styrelsen har.

– Vi har sett att antalet renoveringar i större bostadsrättsföreningar har stannat av märkbart under coronapandemin, vilket i sin tur gör att gamla garagereportar som kan vara osäkra sitter kvar uppe. Med rätt kunskap kan styrelsen se till att föreningens garageportar är säkra, säger Mikael Holmstrand, vd för Garageportexperten.

Om en garageplats är kopplad till en specifik lägenhet är bostadsrättsinnehavaren ansvarig för underhåll och byte av garageporten. Men i de flesta fall hyr man garaget av bostadsrättsföreningen, och då är styrelsen ansvarig för säkerhet och service.

Eldrivna portar klassas sedan 2013 som en maskin av EU och ska förses med CE-märkning. Då ställs höga krav – bland annat ska man upprätta en prestandadeklaration och en individuell riskbedömning för varje monterad port. Det är något som många montörer inte har koll på.

Förutom skaderisken med osäkra portar innebär det att en olycka kan bli en kostsam historia för bostadsrättsföreningen.

Tipslista:
Här är fem tips som hjälper er i styrelsen att skapa säkra och funktionella garage:

1. Anlita en besiktningsperson som kan se över säkerheten för befintliga portar och avgöra om något bör åtgärdas.

2. Teckna ett serviceavtal för årlig översyn av portarna.

3. Ta in offerter från flera leverantörer när det är dags att byta portarna. Var noga med att offerterna innehåller montage med CE-dokumentation för att säkerställa en säker port.

4. Kravställ och välj port utifrån er närmiljö. Är till exempel portarna i ett dolt läge finns det säkerhetslösningar som tar hänsyn till det, till exempel med handtagslösa eller nyckellösa portar.

5. Tänk på att garageportarna ofta är det första som möter en boende eller en besökare till er förening. De bidrar till hela föreningens exteriör och till värdet på era bostadsrätter.

Mikael Holmstrand, vd Garageportexperten, 070-692 51 30, mikael.holmstrand@garageportexperten.se

Fakta: CE-märkning av garageportar
• En port som monteras med en motor klassas enligt EU som en maskin.
• Enligt EU:s Byggproduktsförordning och Maskindirektiv måste denna konstruktion därför CE-märkas av en behörig montör.
• En CE-märkt port som monteras med en CE-märkt motor blir alltså inte per automatik en CE-märkt konstruktion.