Garageportexperten 25 år i portbranschen

Garageportexperten 25 år i portbranschen

Med början i april firar Garageportexperten 25 år i portbranschen. Företaget är sedan många år marknadsledande i sin bransch och har under åren monterat över 250 000 portar i svenska villor, hyreshus och bostadsrättsföreningar.

Allt startade när sju driftiga kollegor sådde fröet till det som idag är Garageportexperten. De jobbade, var och en för sig, med ett och samma varumärke fast på olika orter. Vi kallar dem Pelle, Janne, Bosse, Roffe, Loffe, Håkan och Lennart för det var så de hette. Tillsammans bestämde de sig i mitten av 90-talet för att starta ett inköpssamarbete där de kunde erbjuda leverantörerna större volymer mot bättre priser. Ett samarbete som skulle visa sig otroligt lyckosamt och som under åren har utvecklats till ett stabilt och framgångsrikt franchisekoncept som med sina 40 butiker täcker hela Sverige.

”Det är fantastiskt roligt att få fira 25 år med Garageportexperten”, säger VD Mikael Holmstrand. ”Ett kvarts sekel är en lång tid och ett kvitto på att våra kunder uppskattar vårt genuina sätt att leverera en professionell tjänst.”

Hur kommer det sig att just Garageportexperten lyckas leverera år efter år? ”Jag har alltid upplevt att det har funnits en stor kraft i vår historia. Sju kompisar med en gemensam tanke om att göra något som är bra för alla, att kämpa lite hårdare än konkurrenterna och hitta styrka i varandras kunskap och erfarenhet. Det är värderingar som vi bär med oss varje dag och försöker inkludera alla nya garageportexperter i. Det tror jag att våra kunder märker i vår leverans.”

Allt bygger i grunden på en glädje och ett engagemang för att hitta rätt lösning för varje unik kund. ”Det är ett engagemang som egentligen bara ökat med åren”, menar Mikael och fortsätter, ”Vi är som vilken 25 åring som helst – mitt i en intensiv utveckling och för vår del har den varit extra tydlig under de senaste 10 åren.”

Bosse Folkesson, en av de sju grundarna berättar, ”Vi hade från början en idé om att erbjuda en helhetslösning, produkt och tjänst tillsammans. Ett koncept som vi hållit kvar vid. Efterfrågan har aldrig varit större, få hemmafixare vill montera upp sin egen garageport, man vill veta att den sitter säkert och då anlitar man gärna en expert. Det är fantastiskt kul att vi efter 25 år är mer i tiden än när vi startade! Jag upplever att kunden gärna vill ha hjälp av samma kontakt hela vägen och det har ju varit vår grundidé sedan 1995”.

25 års firandet hamnar mitt i en säregen tid då Corona gör tydliga avtryck i världen.

”Det är en väldigt speciell tid att fira 25 år just nu.” säger Mikael Holmstrand. På frågan varför man ändå väljer att genomföra jubiléet svarar Mikael, ”Jag upplever att vi har ännu större behov av att sätta guldkant på tillvaron så som den ser ut nu. Många har också mer tid hemma och hinner identifiera renoveringsbehov. Det finns en nyfunnen glädje i att ta hand om sin fastighet nu när det inte konkurrerar med massa andra att-göra-listor. Den glädjen vill vi gärna hjälpa till att förverkliga.”

På Garageportexperten har man anpassat hela verksamhet för att kunna driva den säkert och ansvarsfullt trots COVID-19. Men omställningen har gått enkelt och Mikael Holmstrand är inte orolig. ”Det är klart att det är en ny och speciell situation. Men vi har hanterat kriser förut och varje gång ”kriget” mot krisen är över visar det sig att alla som valde att knyta näven, jobba hårdare och hitta nya kreativa lösningar vann slaget på teknisk knockout. För 25 år sedan var vi sju, idag är vi nära 200 men vi gör fortfarande som våra grundare alltid gjorde; Jobbar lite hårdare,hittar styrka i varandras kunskap och sist men inte minst delar vi våra kunders glädje för varje unik garageport.”