Garageportexperten i Värmland förvärvar Krafer.

Garageportexperten i Värmland förvärvar Krafer.

Garageportexperten är Sveriges
branschledande kedja inom garageportar. Nu köper man det Arvikabaserade portföretaget Krafer. Förvärvet är ett led i Garageportexperten Värmlands arbete med att utvidga och stärka företagets närvaro i regionen, på både konsument- och industrimarknaden.

Anders Karlsson och Martin Rogne driver tillsammans Garageportexperten i Värmland och har sedan starten satt stort värde lokal förankring.

”I takt med digitaliseringen och den ökade e-handeln upplever vi att många kunder söker lokal förankring och personlig kontakt för tjänsteknutna affärer som vår. Oavsett om det gäller industri- eller privatmarknad upplever jag nästan alltid att vi har en konkurrensfördel på orterna där vi har lokala närvaro med personal och butik, berättar Anders Karlsson, Vd för Garageportexperten i Värmland.

Under det senaste året har Garageportsduon startat inte mindre än två nya butiker, en i Åmål och en senare i Arvika. Sedan tidigare har man även butik i Karlstad.

Garageportexperten består av 30 franchisebolag över hela Sverige med ca 45 butiker spridda från Skånes absoluta sydkust till Kiruna i norr.

”Vi arbetar aktivt med att förtäta vårt nät av butiker, säger Mikael Holmstrand, VD för Garageportexperten Sverige AB och fortsätter, ”Det är väldigt roligt att se hur framgångsrika Anders och Martin varit i det arbetet här i Värmland. Att nu förvärva Krafer, en lokalt välkänd aktör, är ytterligare ett betydelsefullt led, i att knyta skicklig lokal kompetens, till vår kedja. Jag tror att vi kommer se flera liknande förvärv runt om i landet under de kommande åren.”, avslutar Mikael.

Magnus Karlsson startade och drev Krafer under 13 år. Nu är han förväntansfull inför sammanslagningen. ”För alla som redan är kunder hos Krafer finns kontinuiteten fortfarande kvar, även om namnet inte kommer leva vidare”. säger Magnus. ”Jag är helt övertygad om att Garageportexperten och Krafer blir ännu starkare och bättre tillsammans som ett företag. Det ska bli er rolig resa att göra tillsammans med Anders och Martin.”

”Vi är väldigt glada över att Krafers Magnus och alla hans anställda följer med i köpet”. säger Anders Karlsson och avslutar, ”Det kommer innebära att vi kan erbjuda våra kunder ännu bättre service när vi bemannar upp och höjer vår närvaro i Arvika och hela västra Värmland.”