Garageportexperten vinnare i branschutvecklingen under 2020

Garageportexperten vinnare i branschutvecklingen under 2020

Portbranschen upplevde stora svängningar under 2020, visar statistik från Portgruppen. Året inleddes svagt för hela branschen, men vände under våren för att på helåret avslutas 4% upp mot 2019. Garageportexperten fortsätter stärka sin position som Sveriges största leverantör av garageportar och hade totalt 60% av marknadsandelarna när årets sista kvartal stängdes, en ökning med 3,5%.

-Firandet av kedjans 25 års jubileum har tillsammans med vår snabba omställning till ett Coronasäkert arbetssätt varit mycket lyckat och när vi summerar 2020 kan vi konstatera att det, trots en stökig start och pandemi, innebär vårt mest framgångsrika år någonsin, säger Mikael Holmstrand, vd för Garageportexperten Sverige.

Siffror från Renoveringsindex visade en kraftigt växande renoveringsvilja i hela landet under 2020. Ökningen kan bland annat härledas till att mer tid spenderats hemma samt att semesterplaner ändrats under Coronaåret. Följden blev en mycket stark konsumentmarknad som, inte bara står i kontrast till, utan även kompenserar upp för BRF-marknaden där bostadsrättsföreningar minskat sina portinvesteringar under året. Förändringen tros även den vara coronarelaterad som en konsekvens av färre möten och föreningars ändrade arbetssätt.

-Vi är tacksamma över att vår verksamhet står på flera ben men oavsett om kunden är privatperson, föreningen eller företag är lösningen den samma. För oss ligger framgången i att skapa kvalitet, värde och lokal service genom hela affären. Årets siffror är åter ett kvitto på att privatkunderna uppskattar vår paketering av produkt, hantverket och gratis rådgivning för att i slutändan förädla exteriören och höja fastighetens värde med hjälp av rätt garageport. Det gör oss svårslagna, avslutar Mikael Holmstrand.

Statistiken omfattar endast takskjutportar eftersom det är den typ av port som majoriteten av medlemmarna i Portgruppen säljer. Garageportexperten säljer också vipp- och slagportar vilket innebär att företagets totala volym är större än den redovisade.

Med en omsättning på ca 340 miljoner kronor är Garageportexperten Sveriges största leverantör av garageportar. Kedjan består av 27 franchisetagare med butiker på över 40 orter i hela landet. Sedan starten har kedjan levererat och monterat över 280 000 garageportar.

Fakta nedan: Att tänka på vid byte av garageport

Mikael Holmstrand, vd Garageportexperten, 0706-92 51 30,
mikael.holmstrand@garageportexperten.se

Fakta:

• En garageport ska leva i 25-30 år. Köp garageporten av en väletablerad leverantör så att du har tillgång till reservdelar i framtiden och också har någon att kontakta för frågor, garanti och service.

www.garageportexperten.se

www.garageportexperten.se