Nyhet – Renoveringsindex nu på kommunnivå

Nyhet – Renoveringsindex nu på kommunnivå

För första gången i Renoveringsindex historia presenteras nu renoveringsviljan på kommunnivå. Sammanställningen baseras på en jämförelse mellan helåret 2019-2020 och visar att renoveringsviljan i landet har ökat mest i Älvkarleby med hela 26,5%. Med en genomsnittlig renoveringsviljan sett i kronor per kommuninvånare toppar Danderyd med 17 214 kr. Det visar Renoveringsindex, en sammanvägning av rotavdraget och SCB:s handelssiffror som visar hur mycket svenskarna renoverar.

– Intresset för Renoveringsindex har varit stort under det senaste året, inte minst för de siffror vi redovisat på länsnivå. Nu tar vi indexet till en än mer detaljerad nivå som möjliggör att se skiftningar i renoveringsviljan inom ett län eller utifrån kommunens storlek, belägenhet, huspriser och andra intressanta faktorer, säger Mikael Holmstrand VD på Garageportexperten och initiativtagare till Renoveringsindex.

På riksnivå spenderade svenskarna cirka 36 miljarder på rot-avdragsberättigade tjänster under 2020, samtidigt som handeln med bygg-, vvs-, färg- och elartiklar omsatte 68 miljarder kronor. Det innebär att renoveringsinvestering per svensk steg med i genomsnitt 16,6 procent jämfört med föregående år, och att Renoveringsindex ökade med 9,9 procent under helåret 2020.

Renoveringsindex på kommunnivå planeras släppas halvårsvis. För att läsa mer om alla de olika kommunerna och var de placerat sig på listan över landets mest renoveringsvilliga invånare följ länkarna nedan.

Länkar:
Tabell med utvecklingen i samtliga kommuner.
Lokala pressmeddelanden för samtliga kommuner.

Läs mer om Renoveringsindex på renoveringsindex.se.

Mikael Holmstrand, vd för Garageportexperten, 0706-92 51 30, mikael.holmstrand@renoveringsindex.se

Fakta:
Om Renoveringsindex
Renoveringsindex är ett unikt index som mäter hur mycket svenskarna renoverar. Indexet väger samman statistik från Skatteverket om utnyttjat rot-avdrag samt SCB:s siffror om handel med bygg-, vvs-, färg- och elartiklar. Siffrorna kan revideras i efterhand och är preliminära.