Portbranchen står stadig

Portbranchen står stadig

Portbranschen tappade under årets andra kvartal jämfört med samma period förra året. Under kvartal tre stabiliserar sig siffrorna och man ser en återhämtning jämfört med kvartal två. Under 2018 bjöd andra halvåret på rekordartade siffror för branschen. För kvartal tre ser vi en stabilisering även om branschen tappar 19% mot samma period föregående år. Detta tyder på en uppbromsning av nedgången under kvartal två. Siffrorna gäller för både Portgruppen och Garageportexperten.

-Föregående år var mycket bra under denna period och är därför svår att leva upp till. Vi står fortsatt stadigt i portbranschen. Uppbromsningen är positiv säger Mikael Holmstrand, vd Garageportexperten.

-Känslan är att det finns en stor investeringsvilja, men i några regioner i landet råder en försiktighet baserad på hur bostadsmarknaden har utvecklats senaste tiden, menar Holmstrand.

Renoveringsindex visar en ökning och har fortsatt positiva siffror, vilket visar på en stor renoveringsvilja.

Garageportexperten behåller sin plats som marknadsledande inom branschen och står för 60% av volymen som rapporteras inom branschorganisationen Portgruppen.

Statistiken omfattar endast takskjutportar eftersom det är den typ av port som majoriteten av medlemmarna i branschföreningen Portgruppen säljer. Garageportexperten säljer också vipp- och slagportar vilket innebär att företagets totala volym är större än den redovisade.