Renoveringsviljans ökning håller i sig

Renoveringsviljans ökning håller i sig

Pressmeddelande den 6 December 2021

Renoveringsindex för oktober 2021

Renoveringsindex siffror för oktober visar att intresset för att renovera fortsätter att öka. Renoveringsutgifterna för oktober steg med 0,6 procent. Renoveringsindex är ett mått på hur mycket svenskarna renoverar genom en sammanvägning av ROT-avdraget och SCB:s handelssiffror.

- Trenden att renovera håller i sig. Det är intressant att renoveringsintensiteten, som vi tidigare så tydligt kunnat koppla till pandemins utveckling, nu tycks fortsätta på egen hand trots både materialbrist och minskade pandemieffekter i landet under hösten. När vi om några månader summerar året kan det troligen fastställas om renoveringstrenden har slagit sig till ro säger Mikael Holmstrand, vd på Garageportexperten och initiativtagare till Renoveringsindex.

Under oktober omsatte handeln med bygg-, vvs-, färg- och elartiklar 6,3 miljarder kronor, vilket visar på en stor ökning jämfört med samma månad föregående år. Under oktober spenderade svenskarna ca 3,7 miljarder på rotavdragsberättigade tjänster. Det innebär att Renoveringsindex har ökat med 8,35% procent hittills i år.

- Det återstår att se hur besked om ökande smittspridning i Europa och nya varianter som omikron kan komma att påverka svenskarnas benägenhet att resa och semestra utomlands. Utfallet kommer självklart att inverka på renoveringsviljan. Samtidigt ser vi att många företag nu normaliserar hemarbete, vilket med stor sannolikhet leder till ett ökat fokus på hemmiljön under lång tid framöver, säger Mikael Holmstrand.

Renoveringsindex är ett unikt index som mäter hur mycket svenskarna renoverar. Indexet väger samman statistik från Skatteverket om utnyttjat ROT-avdrag samt SCB:s siffror om handel med bygg-, vvs-, färg- och elartiklar. Siffrorna kan revideras i efterhand och är preliminära.

Renoveringsindex utveckling de senaste 12 månaderna

Mikael Holmstrand, vd för Garageportexperten, 0706-92 51 30, mikael.holmstrand@renoveringsindex.se

Fakta om Renoveringsindex

Läs mer på renoveringsindex.se eller på www.linkedin.com/company/renov...