Svenskarna fortsatte att renovera sig genom sommaren trots vackert väder och massvaccinering.

Renoveringsindex för juni och juli 2021

Siffrorna för juni och juli visar att intresset för att renovera fortsätter att öka. Renoveringsutgifterna för juni steg med 1,1 procent och för juli med 0,7 procent. Det visar Renoveringsindex, ett mått på hur mycket svenskarna renoverar genom en sammanvägning av ROT-avdraget och SCB:s handelssiffror.

- Även denna sommar ser vi att intresset för renoveringar håller i sig. Pandemin fortsätter att sätta sina spår och även om vaccineringen är på gång valde många att spendera tiden på hemmaplan. Det vi ser kan också tyda på en renoveringstrend som är här för att stanna, många hem har möjligen upptäckt ett nytt intresse i samband med renovering. Att förändra och förbättra ligger i tiden säger initiativtagaren för Renoveringsindex, Mikael Holmstrand, vd på Garageportexperten.

Under juni omsatte handeln med bygg-, vvs-, färg- och elartiklar 7,9 miljarder kronor. Motsvarande siffra för juli är 7 miljarder kronor, båda månaderna visar på en stor ökning jämfört med samma månader 2020. Under perioden spenderade svenskarna ca 3,4 miljarder respektive 3,3 miljarder på rotavdragsberättigade tjänster under juni och juli. Det innebär att Renoveringsindex har ökat med 6,27% procent hittills i år.

- Vi har sett ett stort intresse för att renovera under hela pandemin. Nu när restriktionerna lättas och allt fler vaccineras blir det intressant att se om den ökande renoveringsviljan är här för att stanna eller om den kommer att avta med tiden, det blir en spännande utveckling att följa säger Mikael Holmstrand.

Renoveringsindex är ett unikt index som mäter hur mycket svenskarna renoverar. Indexet väger samman statistik från Skatteverket om utnyttjat ROT-avdrag samt SCB:s siffror om handel med bygg-, vvs-, färg- och elartiklar. Siffrorna kan revideras i efterhand och är preliminära.

Renoveringsindex utveckling de senaste 12 månaderna

Mikael Holmstrand, vd för Garageportexperten, 0706-92 51 30, mikael.holmstrand@renoveringsindex.se

Fakta om Renoveringsindex

Läs mer på renoveringsindex.seeller på www.linkedin.com/company/renoveringsindex