GÅRDSFISK FÅR HJÄLP FRÅN OVÄNTAT HÅLL I SIN KAMP FÖR ATT RÄDDA HAVEN

Det har inte undgått någon att industriellt fiske är katastrofalt för haven. Idag är 70% av fisken som konsumeras i Sverige importerad och det är ofta köttätande arter vilket gör dem resurskrävande att föda upp. Gårdsfisk föddes ur en enkel idé – landbaserad fiskuppfödning som gör det möjligt att äta fisk utan att slita på miljön. Med vårt skalbara system för landbaserad fiskuppfödning jobbar vi dagligen mot vår vision – att återställa balansen i både haven och på planeten. Nu tar vi nästa viktiga steg i vår resa mot att bygga svensk, lokalproducerad fisk som kategori – och vilken aktör är då bättre lämpad att tillföra både muskler och kompetens än Sveriges ledande köttproducent?

Eh, va!?

Vi vet – det låter kanske helt uppåt väggarna. Men faktum är att vi har en viktig lösning på framtidens matförsörjning, och nu behöver vi både kapital och kunskap för att kunna växa både snabbt och hållbart då efterfrågan ökar för varje dag som går. En del i vår nyemission kommer från NovAx vilka bidrar med sin strategiska briljans breda erfarenhet. Resten av kapitalet kommer från livsmedelsbolaget HKScan som investerar i oss då vi har flera saker gemensamt. Vi värnar båda om den svenska landsbygden och vill båda satsa på svenskt, cirkulärt lantbruk. Vi båda har även ambitiösa hållbarhetsambitioner, trots att vi kommer från olika bakgrunder inom livsmedelssektorn. Samarbetet med Gårdsfisk är bara ett steg i HKScans förändringsresa och innebär också att HKScan fortsatt stärker samarbetet med de svenska gårdarna. HKScan har sedan tidigare bl.a. lanserat sitt klimatinitiativ Gårdsinitiativet, som går ut på att tillsammans med de svenska gårdarna hitta effektiva åtgärder i lantbruket för att ytterligare minska klimatavtrycket för svenskt kött, som redan idag är ett av de lägsta i världen.

Samtidigt vill vi tacka Almi Invest som i samband med detta säljer sina poster i Gårdsfisk. Almi gick in tidigt då de trodde på vår idé och utan dem hade vi inte varit där vi är idag. LRF Ventures och LMK är fortfarande kvar som delägare.

Vi har en lösning som säkerställer fisk för framtiden – och den är skalbar. Nu kör vi.

/ Johan & Mikael | Gårdsfisk

• Klimatfrågor

Gårdsfisk föddes ur en enkel idé – landbaserad fiskuppfödning som gör det möjligt att äta fisk utan att förstöra miljön. På köpet kommer en levande landsbygd när en ny näring växer fram i form av vattenbruk. Vår vision är inte längre att producera världens mest hållbara fisk – för det gör vi redan. Nu ska vi istället spela en viktig roll i uthållig och hållbar livsmedelskonsumtion, genom att ta marknadsandelar från mindre hållbara alternativ