Babak Kött & Chark blev årets företag i Angered

Babak Kött & Chark blev årets företag i Angered

För fjärde året i rad delade Angereds företagarförening ut Årets Utvecklingspris. 2014 års mottagare är Babak Kött & Chark som fick utmärkelsen bland annat för sitt sätt att sätta Angered i fokus samt bidra till sysselsättning och mångfald. Bolaget är en av få butiker i Sverige som styckar hela djur själva. Priset överlämnades på Angereds företagarförenings årsmöte onsdagen den 26 mars.

Angereds Företagarförening delar sedan 2011 ut ett utvecklingspris till en framträdande verksamhetsaktör som stärker och utvecklar det hållbara näringslivet i Angered.

– Vi vill uppmärksamma företagarna i Angered och i år känns det extra roligt att ge priset till ett mindre företag som satsat i Gårdsten och varit aktiv på våra möten och seminarier för att utveckla nordost, säger Christina Lööf, ordförande i Angereds företagarförening.

Ägaren Babak Seyed Hoseini är andra generationen i familjeföretaget.  Hans far arbetade i över 40 år med livsmedel i hemlandet Iran, där han också drev ett eget slakteri. I Sverige tog de tillvara på erfarenheterna och kunskaperna och startade Babak Kött & Chark i Gårdsten 1994.  Butiken firar med andra ord 20-årsjubileum i år och har idag tolv anställda. Butiken är en av få i Sverige som styckar hela djur själva och den levererar kött till över 100 restauranger.

Babak Seyed Hoseini på Babak Kött & Chark är mycket stolt och glad över utmärkelsen från Angereds Företagarförening.

- Det är en ära och vi ser fram emot att vidareutvecklas och hålla samma höga nivå i service och kvalitet. Företaget växer och vi kommer inom en snar framtid att bygga ut och anställa fler. De flesta av våra anställda bor i Angered och Gårdsten och vi är glada att vi kan skapa arbetstillfällen för de som bor i närområdet.

Babak Seyed Hoseini är tacksam för det stöd och de förutsättningar företaget fått genom det kommunala bostadsföretaget Gårdstensbostäder.

- Jag vill speciellt tacka tf vd Michael Pirosanto för att han trodde på vår vision.

Foto: Hamid Raziullah, DataNova